فناوری کمکی

پیش از این ما در مورد مفهوم قابلیت دسترسی بحث کردیم. حالا، با فن‌آوری های کمکی مختلفی آشنا خواهیم شد که می توانند افراد معلول را توانمند کنند. اصطلاح فناوری کمکی assistive technology برای توصیف هرگونه محصول، تجهیزات و سیستم هایی که یادگیری، کار و زندگی روزمره را برای افراد معلول تسهیل می کند، استفاده می شود. در این مطالعه، انواع مختلفی از فناوری های کمکی از جمله اصلاح رنگ، کنترل صدا، صفحه خوان ها و متن جایگزین عکس را بررسی خواهیم کرد. سپس ما چندین ملاحظه طراحی را بررسی خواهیم کرد تا هنگام طراحی برای قابلیت دسترسی به خاطر بسپارید. اول از همه، مهم است که اعلام کنیم افراد زیادی هستند که خود را معلول نمی دانند اما هنوز از فن آوری های کمکی استفاده می کنند. علتش این است که فناوری های کمکی زندگی ما را راحت تر و به ارائه تجربه کاربری بهتر کمک می کنند.

فناوری کمکی

وقتی صحبت از فناوری کمکی می شود، ممکن است به رایانه، تبلت و تلفن های هوشمند فکر کنیم. اما فناوری کمکی طیف وسیعی از دستگاه ها مانند پروتزهای مصنوعی، وسایل اشاره گر، صندلی های چرخدار برقی، بالابرها، ردیاب های چشم و سر و بسیاری موارد دیگر را شامل می شود. همچنین فناوری کمکی می تواند مواردی با فناوری پایین مانند یک نگهدارنده مداد باشد. نگهدارنده مداد نه تنها مانع افتادن مداد می شود، بلکه بدست گرفتن مداد را نیز آسان می کند، که می تواند برای افراد دارای نقص حرکتی خاص ضروری باشد. درک نحوه استفاده افراد معلول از محصول شما بخش مهمی از روند طراحی UX است. در ابتدا ، بیایید اصلاح رنگ را بررسی کنیم.

اصلاح رنگ، مانند حالت کنتراست بالا یا حالت تاریک در دستگاه موبایل، کنتراست رنگ ها را در صفحه افزایش می دهد. متن سیاه روی زمینه سفید یا متن سفید روی زمینه تیره هر دو نمونه کنتراست بالا هستند. کنتراست بالا، مشاهده صفحه را برای افراد کم بینا آسان می کند.

اصلاح رنگ همچنین به کسی که در تاریکی یا اواسط روز ، هنگامی که خورشید درخشندگی شدید ایجاد می کند، هنگام مشاهده صفحه نمایش دچار خستگی چشم می شود، کمک می کند.

بسیاری از افراد فقط به این دلیل که چشم در حالت اصلاح رنگ راحت تر است، از آن استفاده می کنند. در مرحله بعد ، بیایید کنترل از طریق صدا و دستگاه های سوئیچ را بررسی کنیم.

هر دوی اینها به افراد با مهارت محدود کمک می کند و می تواند به عنوان گزینه ای جایگزین برای صفحه کلید یا ماوس عمل کند. کنترل صوتی به کاربران امکان می دهد تا فقط با استفاده از صدای خود در قسمت های مختلف صفحه نمایش دستگاه های خود منجمله دکمه ها پیمایش و تعامل کنند. بسیاری از دستگاه ها دارای تنظیمات با این ویژگی هستند.

دستگاه سوئیچ

دستگاه سوئیچ وسیله ای با فناوری کمکی است که جایگزین نیاز به استفاده از صفحه کلید کامپیوتر یا ماوس می شود. دستگاه های سوئیچ می توانند به کاربران امکان کنترل فناوری های مختلف مانند رایانه یا تلفن هوشمند را بدهند. انواع مختلفی از دستگاه های سوئیچ وجود دارد، اما همه آنها به افرادی که توانایی حرکتی محدود دارند کمک می کند تا راحت تر از فن آوری استفاده کنند.

صفحه خوان

بعدی صفحه خوان ها هستند. صفحه خوان ها یکی از رایج ترین فناوری های کمکی برای افراد با دید محدود است. این نرم افزار بر روی دستگاه های تلفن همراه و وب کار می کند و متن های روی صفحه را با صدای بلند می خواند. صفحه خوان ها همچنین هر عنصر تعاملی مانند نام دکمه ها، متن ها، عنوان پنجره ها و هر متن جایگزین برای تصاویر را می خوانند.

متن جایگزین

متن جایگزین یا متن alt به تبدیل یک رابط کاربری بصری به یک رابط کاربر مبتنی بر متن کمک می کند. در اصل برای شخصی که قادر به دیدن تصویر نیست از این متن برای توصیف تصویر استفاده می شود. متن جایگزین برای کسانی که پهنای باند کمی دارند نیز بسیار مفید است. اگر دستگاه شما قادر به برقراری ارتباط پایدار با اینترنت نباشد، ممکن است برای بارگیری یک فایل یا تصویر بزرگ مشکل داشته باشد.

متن جایگزین

متن جایگزین برای هنگامی که بارگیری یک تصویر دچار مشکل می‌شود مفید است.

همانطور که قبلاً گفتم، برای بهره مندی از فناوری کمکی، نیازی به معلولیت ندارید. فناوری گفتار به متن یک مثال عالی است. کاربر با فناوری گفتار به متن، متن را با صحبت کردن در تلفن یا رایانه خود می نویسد. صدای ضبط شده به طور خودکار به متن تبدیل می شود. بسیاری از افراد بوسیله مکالمه با دستگاه خود به راحتی پیام کوتاه می دهند، زیرا این باعث میشود دست‌ها برای کارهای دیگر آزاد باشند و میزان انرژی ذهنی که برای تایپ مورد نیاز است را کاهش می دهد.

ملاحظات طراحی بسیار زیادی وجود دارد که باید به منظور پاسخگویی به نیازهای همه کاربران در نظر گرفته شود. بعداً هنگام ساخت وایرفریم ها، دقیقاً نحوه گنجاندن قابلیت دسترسی به طرح ها را بررسی خواهیم کرد.

شما با اصطلاحات و چارچوب های مشترک UX، معنای طراحی کاربر محور، ابزارهایی که طراحان UX استفاده می کنند و نحوه کار طراحان UX در پلتفرم ها آشنا شده اید. به علاوه، شما درک عمیق تری از طراحی فراگیر و طراحی عدالت محور پیدا کرده اید. شما فکر کردن مانند یک طراح را تمرین کردید، که خود یک مهارت اصلی است که در طول این برنامه ادامه پیدا خواد کرد.