ویژگی‌های یک تجربه کاربری خوب

طراحی خوب به راحتی قابل تشخیص است ولی خلق آن به سختی ممکن است. دقیقاً چه چیزی یک محصول را برای کاربرانش موثر می‌کند؟ آیا این مسئله‌ی سادگی، ساختار یا عملکرد است؟ پاسخ به محصول مورد نظر بستگی دارد.

در بخش قبلی، «اصول طراحی تجربه کاربر»، شما با برخی از ویژگی های اصلی UX خوب آشنا شدید. این ویژگی ها - قابل استفاده (کارا) بودن، عادلانه بودن، خوش‌آیند بودن و مفید بودن- می‌تواند به شما در ارزیابی طراحی محصول کمک کند. در این مطالعه، درباره هر یک و دلیل مهم بودن آنها بیشتر خواهید آموخت.

کارایی

محصولی که کارا است، به این معنی است که طراحی، ساختار و هدف محصول روشن و قابل استفاده است. هنگامی که محصولی را برای کارایی ارزیابی می‌کنید، می‌توانید سوالاتی از این قبیل را بپرسید:

همانطور که ارزیابی می‌کنید، این سوالات می‌توانند به شما کمک کنند تعیین کنید آیا طراحی، یک تجربه قابل استفاده را ارائه می‌دهد یا خیر.

تصور کنید در حال ارزیابی قابلیت استفاده یک برنامه هواپیمایی هستید. با فرض اینکه هدف اصلی این برنامه رزرو پرواز است، طراحی باید یک روش ساده و آسان برای انجام آن کار ارائه دهد. به عنوان مثال، وجود بخشی که بتوانید جزئیات سفر و پرواز را به راحتی در صفحه اصلی وارد کنید، نمونه ای از کارایی خوب است.

استفاده عادلانه

محصولی که عادلانه است، به این معنی است که یک طرح برای افراد با توانایی‌ها و زمینه‌های متنوع، مفید است. به عبارت دیگر، طراحی محصول نیازهای مخاطبان متنوعی را برطرف می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که تجربه‌ای با کیفیت بالا به همه کاربران صرف نظر از زمینه، جنسیت، نژاد و توانایی ارائه می‌شود. عدالت به معنای فراهم آوردن ابزاری است که افراد برای تحقق اهداف خود و پشتیبانی از کیفیت بهتر زندگی به آنها نیاز دارند. عدالت فراتر از مفهوم برابری به معنی جایی که به همه منابع برابر داده می‌شود، است زیرا افراد اغلب بر اساس نیازهای خود به ابزار و پشتیبانی مختلفی نیاز دارند. توجه به این نکته به ویژه برای اقشار محروم بسیار مهم است. هنگامی که میزان عادلانه بودن UX یک محصول را ارزیابی می کنید، می توانید سوالاتی از این قبیل را مطرح کنید:

این سوالات می توانند به شما کمک کنند تعیین کنید آیا طراحی تجربه عادلانه‌ای را ارائه می‌دهد یا خیر.

تصور کنید در حال ارزیابی هستید که یک برنامه پیام رسانی اجتماعی چقدر عادلانه است. اگر لیست شکلک های صفحه کلید شامل رنگ های مختلف پوست و گزینه های آواتار خنثی از نظر جنسیت باشد، ممکن است طراحی شما منصفانه‌تر باشد.

خوش‌آیند بودن

محصولی که خوش‌آیند است، به این معنی است که طراحی، کاربر را به وجد می‌آورد و این طرح بیانگر آن چیزی است که کاربر ممکن است فکر کند یا احساس کند و ارتباط مثبتی با آنها ایجاد کند. برای آنکه طراحی یک محصول عملکرد صحیح داشته باشد لازم نیست لذت بخش باشد. اما، یک طراحی لذت بخش به ارزش‌های یک محصول از قبل کاربردی می‌افزاید و می‌تواند احساسات کاربر در مورد تجربه را افزایش دهد. هنگامی که خوش آیند بودن UX یک محصول را ارزیابی می‌کنید، می توانید سوالاتی از این قبیل را مطرح کنید:

این سوالات می‌توانند به شما کمک کنند تا تعیین کنید آیا طراحی تجربه لذت بخشی را ارائه می‌دهد یا خیر.

تصور کنید در حال ارزیابی هستید که یک برنامه پخش آنلاین محتوا (مانند فیلیمو، نماوا، نتفلیکس) چقدر خوش‌آیند است. جنبه‌های طراحی که ممکن است میزان لذت شما از محصول را افزایش دهد شامل توصیه های شخصی براساس عادت‌های قبلی تماشا یا توانایی شخصی‌سازی ظاهر حساب شما است.

مفید بودن

اگر محصولی مفید است، به این معنی است که مشکلات کاربر را برطرف می‌کند. به عبارت دیگر، طراحی، یک مشکل کاربر را که طراح از قبل شناسایی کرده است حل می‌کند. توجه به این نکته مهم است که توجه کنیم مفید بودن useful و کارایی usable هرچند در انگلیسی شباهت دارند؛ دارای معانی مختلفی هستند. محصولی که مفید باشد همیشه کارا نیست. در مورد مخالف هم همینطور است. تمایز بین این دو مورد این است که کارایی به این معنی است که محصول به خوبی کار می‌کند و استفاده از آن آسان است، در حالی که مفید بودن مستقیماً به توانایی حل مشکلات کاربر اشاره دارد. همانطور که ارزیابی می‌کنید UX یک محصول چقدر مفید است، می‌توانید سوالاتی از این قبیل را مطرح کنید:

این سوالات می‌توانند به شما کمک کنند تعیین کنید آیا طراحی تجربه مفیدی را ارائه می‌دهد یا خیر.

تصور کنید در حال ارزیابی مفید بودن یک برنامه بانکی هستید. کاربران معمولاً این برنامه ها را بارگیری می‌کنند زیرا به مکانی برای مدیریت پول خود نیاز دارند. با این حساب، جنبه‌هایی از برنامه که ممکن است مفید به حساب بیایند، ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند برای انتقال پول بین حساب‌ها و پرداخت قبض استفاده شوند.

نمونه های واقعی طراحی عالی UX را کاوش کنید

با مشاهده جهان اطراف خود، نمونه‌های بی‌پایان از طراحی عالی UX را پیدا خواهید کرد. باور نمی کنید؟ برای کشف نبوغ در طراحی اشیایی که روزمره با آنها مواجه می‌شدید و ممکن است قبلاً نادیده گرفته باشید، این مقاله از تیم Google Design را در مورد «طراحی خوب» بررسی کنید.