ویژگی های یک تجربه کاربری خوب

طراحی خوب به راحتی قابل تشخیص است اما اغلب تعیین آن دشوار است. دقیقاً چه چیزی یک محصول را برای کاربرانش موثر می کند؟ آیا موضوع سادگی ، ساختار یا عملکرد است؟ پاسخ بستگی به محصول مورد نظر دارد.

در ویدئوی قبلی ، "اصول طراحی تجربه کاربری" ، با برخی از ویژگی های اصلی UX خوب آشنا شدید. این ویژگیها - قابل استفاده ، عادلانه ، لذت بخش و مفید - می تواند به شما در ارزیابی طراحی محصول کمک کند. در این مقاله ، درباره هر یک و دلایل اهمیت آنها بیشتر خواهید آموخت.

اگر محصولی قابل استفاده باشد ، به این معنی است که طراحی ، ساختار و هدف محصول واضح و آسان برای استفاده است. همانطور که یک محصول را از نظر قابلیت استفاده ارزیابی می کنید ، می توانید س questionsالاتی از این قبیل بپرسید: آیا همه چیز در طراحی به راحتی یافت می شود؟ آیا درک قابلیت طراحی آسان است؟ آیا کاربران می توانند وظایف خاصی را در طراحی انجام دهند؟ همانطور که ارزیابی می کنید ، این سوالات می توانند به شما در تعیین اینکه آیا طراحی یک تجربه قابل استفاده را ارائه می دهد یا خیر ، کمک کند.

تصور کنید که در حال ارزیابی قابلیت استفاده از یک برنامه هواپیمایی هستید. با فرض اینکه هدف اصلی این برنامه رزرو پرواز است ، طراحی باید راهی واضح و آسان برای انجام این کار ارائه دهد. به عنوان مثال ، بخشی که می توانید به راحتی جزئیات سفر و پرواز را در صفحه اصلی وارد کنید ، نمونه ای از قابلیت استفاده خوب است.

اگر یک محصول عادلانه باشد ، به این معنی است که یک طرح برای افراد با توانایی ها و زمینه های مختلف مفید است. به عبارت دیگر ، طراحی محصول نیازهای مخاطبان متنوع را برآورده می کند و تضمین می کند که یک تجربه با کیفیت بالا بدون در نظر گرفتن سابقه ، جنسیت ، نژاد و توانایی به همه کاربران ارائه می شود. برابری به این معناست که مردم ابزارهای مورد نیاز برای تحقق اهداف خود و حمایت از بهبود کیفیت زندگی را در اختیار مردم قرار دهند. ارزش ویژه فراتر از مفهوم برابری است ، جایی که به همه افراد منابع مساوی داده می شود ، زیرا افراد اغلب بر اساس نیازهای خود به ابزارها و پشتیبانی متفاوتی نیاز دارند. این امر به ویژه برای افرادی که در گروه های معمولاً محروم هستند بسیار مهم است. هنگامی که ارزش UX محصول را ارزیابی می کنید ، می توانید س questionsالاتی از این قبیل را مطرح کنید: آیا نیازهای گروه های مختلف کاربران در نظر گرفته می شود؟ آیا طراحی محصول نیازهای گروههای کم نماینده و حذف شده را برطرف می کند؟ این س questionsالات می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا طراحی یک تجربه عادلانه را ارائه می دهد یا خیر.

تصور کنید در حال ارزیابی میزان برابری یک برنامه پیام رسانی اجتماعی هستید. اگر لیست ایموجی صفحه کلید شامل رنگ های مختلف پوست و گزینه های آواتار بدون جنسیت باشد ، ممکن است طراحی را عادلانه تر در نظر بگیرید.

اگر یک محصول لذت بخش است ، به این معنی است که طراحی کاربر را خوشحال می کند. طراحی منعکس کننده آنچه که کاربر ممکن است فکر می کند یا احساس می کند و ارتباط مثبتی با آنها ایجاد می کند. لازم نیست طراحی یک محصول برای عملکرد مناسب لذت بخش باشد. اما ، یک طراحی لذت بخش به یک محصول کاربردی می افزاید و می تواند احساسات کاربر را در مورد تجربه افزایش دهد. وقتی ارزیابی می کنید که UX محصول چقدر لذت بخش است ، می توانید س questionsالاتی از این قبیل بپرسید: آیا جنبه هایی از طراحی وجود دارد که احساسات کاربر را در نظر بگیرد؟ آیا طراحی باعث ایجاد لذت در کاربر می شود؟ آیا طراحی کاربر را در طول تجربه خود مشغول می کند؟ این س questionsالات می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا طراحی تجربه ای لذت بخش را ارائه می دهد یا خیر.

تصور کنید در حال ارزیابی نحوه لذت بردن از یک برنامه پخش ویدئو هستید. جنبه های طراحی که ممکن است میزان لذت بردن شما از محصول را افزایش دهد شامل توصیه های شخصی شده بر اساس عادت های قبلی تماشا یا قابلیت سفارشی سازی ظاهر حساب شما است.

اگر یک محصول مفید است ، به این معنی است که مشکلات کاربر را برطرف می کند. به عبارت دیگر ، طراحی عمدا مشکل کاربر را که طراح شناسایی کرده است حل می کند. توجه به این نکته ضروری است که در حالی که مشابه ، مفید و قابل استفاده دارای معانی متفاوتی هستند. محصولی که مفید باشد همیشه قابل استفاده نیست. در مورد مخالف نیز همین امر صادق است. تمایز بین این دو در این است که قابلیت استفاده به خوبی کارکردن و سهولت استفاده اشاره می کند ، در حالی که مفید بودن به طور مستقیم به توانایی حل مشکلات کاربر اشاره دارد. همانطور که ارزیابی می کنید که UX محصول چقدر مفید است ، می توانید س questionsالاتی مانند: آیا طراحی به تجربه کاربر ارزش می افزاید؟ آیا طراحی مشکلی را برای کاربر حل می کند؟ آیا طراحی به کاربر در دستیابی به هدف خاصی کمک می کند؟ این س questionsالات می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا طراحی تجربه مفیدی را ارائه می دهد یا خیر.

تصور کنید که دارید ارزیابی می کنید که یک برنامه بانکی چقدر مفید است. کاربران معمولاً این برنامه ها را بارگیری می کنند زیرا به مکانی برای مدیریت پول خود نیاز دارند. با این حساب ، جنبه هایی از برنامه که ممکن است مفید تلقی شوند ، ویژگی هایی هستند که می توانند برای انتقال پول بین حساب ها و پرداخت قبوض استفاده شوند.

نمونه های واقعی طراحی عالی UX را کاوش کنید

دنیای اطراف خود را زیر نظر داشته باشید و نمونه های بی پایان طراحی عالی UX را خواهید یافت. ما را باور نمی کنید؟

این مقاله درباره طراحی خوب تیم طراحی Google را بررسی کنید تا نبوغ را در طراحی اشیاء روزمره که قبلاً نادیده گرفته اید کشف کنید.