روش تحقیق مناسب را انتخاب کنید

اکنون‌که می‌دانید چه چیزی در تحقیقات کاربران دخیل است، بیایید در مورد روش‌های تحقیق کاربر صحبت کنیم. اصطلاح روش‌ها به نحوه انجام تحقیقات اشاره دارد. روش‌های مختلفی برای دریافت پاسخ‌های موردنیاز کاربران وجود دارد و شما بر اساس سؤالاتی که نیاز به پاسخ آن‌ها دارید، تصمیم می‌گیرید از کدام روش تحقیق استفاده کنید. هر روش دارای نکات مثبت و منفی است که در مطلبی دیگر به آن‌ها می‌پردازیم.

قبل از اینکه به هر روش تحقیق بپردازیم، اجازه دهید اصول اولیه را بررسی کنیم. به دو روش می‌توانیم روش‌های تحقیق را دسته‌بندی کنیم. روش اول بر اساس افرادی است که تحقیقات را انجام می‌دهند. راه دوم بر اساس نوع داده‌های جمع‌آوری‌شده است.

بنابراین ابتدا بیایید به این فکر کنیم که چه کسی این تحقیق را انجام می‌دهد. تحقیقات اولیه تحقیقی است که خودتان انجام می‌دهید. به‌عنوان‌مثال، ممکن است با کاربران مصاحبه کنید، از کاربران نظرسنجی کنید یا برای گرفتن بازخورد مستقیم از کاربران، یک مطالعه قابلیت استفاده انجام دهید. تحقیقات ثانویه، تحقیقی است که از اطلاعاتی که توسط دیگران در کنار هم قرار داده شده است، استفاده می‌کند. تحقیقات ثانویه می‌تواند اطلاعات کتاب‌ها، مقالات یا مجلات باشد. احتمالاً شما قبلاً تحقیقات ثانویه انجام داده‌اید و حتی متوجه آن نشده‌اید. آیا می‌دانید که جستجوی آمار یک تیم ورزشی به‌عنوان تحقیقات ثانویه محسوب می‌شود؟ بیشتر اوقات، تحقیقات ثانویه در ابتدای چرخه توسعه محصول، قبل از هرگونه ایده‌ای، انجام می‌شود. تحقیقات ثانویه اغلب توسط راهبر محصول انجام می‌شود، نه طراحان UX؛ اما بینش‌هایی که آن‌ها به اشتراک می‌گذارند می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب‌های قوی‌تری برای طراحی خود داشته باشید و از کاربران خود درک بیشتری داشته باشید.

یکی دیگر از روش‌های دسته‌بندی روش‌های تحقیق، فکر کردن در مورد نوع داده‌های جمع‌آوری‌شده است. داده‌ها را می‌توان از طریق تحقیقات کیفی یا کمی جمع‌آوری کرد. تحقیقات کمی بر داده‌هایی متمرکز است که می‌توان با شمارش یا اندازه‌گیری آن‌ها را جمع‌آوری کرد. تحقیقات کمی اغلب بر اساس نظرسنجی از گروه‌های زیادی از مردم با استفاده از پاسخ‌های عددی است. این نوع تحقیقات اغلب به سؤالات زیر پاسخ می‌دهد: چند؟ چقدر؟ اگر می‌خواهید بدانید که اکثر کاربران چگونه یک محصول را تجربه می‌کنند، باید از تحقیقات کمی استفاده کنید.

از سوی دیگر، تحقیقات کیفی بر مشاهدات متمرکز است. تحقیقات کیفی اغلب بر اساس مصاحبه است، جایی که بر تعداد کمتری از کاربران تمرکز می‌کنیم و نیازهای آن‌ها را با جزئیات بیشتر درک می‌کنیم. این نوع تحقیق به سؤالات زیر پاسخ می‌دهد: چرا؟ یا، چگونه این اتفاق افتاد؟ اگر می‌خواهید بدانید چرا کاربران تجربه بدی با محصول شما دارند و چگونه می‌توان آن را بهبود بخشید، باید از تحقیقات کیفی استفاده کنید. در اینجا راهی سریع برای به یادآوردن تفاوت این دو وجود دارد. تحقیقات کمی «چه چیزی» و تحقیقات کیفی «چرا» را به شما نشان می‌دهد. اکنون‌که اصول نحوه دسته‌بندی تحقیقات را می‌دانید، وقت آن است که به سراغ برخی از روش‌های رایج تحقیق برویم. بیایید با مصاحبه شروع کنیم. مصاحبه یک روش تحقیق است که برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق در مورد نظرات، افکار، تجربیات و احساسات افراد استفاده می‌شود. مصاحبه‌ها معمولاً به‌صورت حضوری انجام می‌شود و شامل مجموعه‌ای از سؤالات باز است که در آن محقق از کاربر در مورد تجربه خود می‌پرسد. هنگامی‌که سؤالات شما نیاز به پاسخ دقیق دارند، از مصاحبه استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، آیا می‌توانید تفاوت بین این دو سؤال را تشخیص دهید؟ تجربه خود را در استفاده از برنامه در مقیاس 1 تا 10 چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در مقابل، تجربه شما در استفاده از برنامه چگونه بود؟ سؤال دوم باز است و به کاربر اجازه می‌دهد تا تجربیات خود را بیشتر به اشتراک بگذارد.

روش بعدی، نظرسنجی‌ است. نظرسنجی فعالیتی است که در آن از افراد بسیاری، سؤالات مشابهی پرسیده می‌شود تا درک کنند نظر اکثر افراد در مورد یک محصول چیست. نظرسنجی‌ها به ما این امکان را می‌دهد تا نظرات تعداد بیشتری از کاربران را نسبت به مصاحبه، بشنویم. نظرسنجی‌ها شامل ترکیبی از سؤالات کمی و کیفی است. نظرسنجی‌ها پس از درک اولیه از نقاط استیصال کاربران و تمایل به تقویت آن با نظرسنجی از تعداد بیشتری از افراد، مفید خواهند بود. درنهایت، اجازه دهید در مورد مطالعات قابلیت استفاده صحبت کنیم. مطالعات قابلیت استفاده فنی است که به ما کمک می‌کند تا محصول را با آزمایش روی کاربران ارزیابی کنیم. هدف از یک مطالعه قابلیت استفاده، شناسایی نقاط استیصالی است که کاربر با نمونه‌های اولیه مختلف تجربه می‌کند، بنابراین می‌توان مشکلات را قبل از عرضه محصول نهایی برطرف کرد. در طول مطالعه قابلیت استفاده، این شانس را خواهید داشت که نحوه تعامل کاربران نهایی خود با محصول یا ویژگی جدید را مشاهده کنید و پس‌ازآن می‌توانید با کاربران مصاحبه کنید تا درباره تجربه آن‌ها بیشتر بدانید. سپس از داده‌های مطالعه قابلیت استفاده برای بهبود UX طراحی استفاده می‌شود. اگر محصول قبلاً راه‌اندازی شده است، یک مطالعه قابلیت استفاده پس از راه‌اندازی ممکن است شامل داده‌هایی مانند معیارهای موفقیت و شاخص‌های کلیدی عملکرد باشد که معمولاً به‌عنوان KPI شناخته می‌شوند. شاخص‌های کلیدی عملکرد، معیارهای مهم نمایش دهنده پیشرفت در جهت رسیدن به هدف نهایی هستند. KPI های یک برنامه یا راه‌اندازی محصول جدید ممکن است شامل مواردی مانند مدت‌زمان صرف شده توسط کاربر برای انجام یک کار یا تعداد کلیک‌هایی باشد که برای خرید انجام داده است، باشد.

اکنون‌که همه روش‌های تحقیق را می‌دانید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که روش تحقیقی که ما انتخاب می‌کنیم با سؤالی که سعی می‌کنیم به آن پاسخ دهیم، تعیین می‌شود. با شروع کار بر روی یک پروژه خاص، می‌توانید سؤالاتی را تعریف کنید که شما را به بهترین روش هدایت می‌کند. در ادامه، مزایا و معایب روش‌هایی را که به‌تازگی معرفی کرده‌ایم بررسی می‌کنیم: مصاحبه، نظرسنجی و مطالعات قابلیت استفاده