کاربر، کاربر نهایی و تجربه کاربری را تعریف کنید

بنابراین بیایید با شناسایی تفاوت بین کاربر و کاربر نهایی شروع کنیم.

در زمینه طراحی تجربه کاربری، یکی از مهمترین اصطلاحات کاربر است. کاربر هر شخصی است که از محصولی استفاده می‌کند. افزون بر این، کاربر نهایی مخاطبان خاصی است که یک طراح UX چیزی را برای آنها ایجاد می‌کند. هدف ما به عنوان طراحان UX این است که از دید کاربر نهایی به مشکلات و نیازها بیندیشیم و تجربه‌ای را برای پاسخگویی به این نیازها طراحی کنیم. اینطور فکر کنید: یک فیلم انیمیشن درباره اتومبیل‌های سخنگو برای کودکان 5 تا 7 سال طراحی شده است.برای فیلم بچه‌ها کاربر نهایی هستند، اما بزرگسالان و نوجوانان نیز مخاطب آن خواهند بود. بنابراین آنها نیز کاربر هستند.

تجربه کاربری احساسی است که فرد، یعنی کاربر، نسبت به تعامل با یک محصول یا تجربه آن محصول دارد. آیا فکر می‌کنید همه در سینما فیلم را به یک شکل تجربه می‌کنند؟ به احتمال زیاد، اما اگر کاربران نهایی یعنی بچه‌های 5 تا 7 ساله، تمرکز خود را حفظ کنند، زیاد بخندند و در پایان تشویق کنند، به راحتی می‌توان گفت که این یک تجربه کاربری خوب بوده است. از طرف مقابل، اگر آن بچه‌ها نخواهند دوباره فیلم را تماشا کنند، احتمالاً تجربه کاربری بدی داشته‌اند.

وقتی نوبت به ارزیابی تجربه کاربری می‌رسد، چند سوال اساسی برای بررسی وجود دارد:

همانطور که قبلاً یاد گرفته‌ایم، پاسخ مثبت به این سوالات همه اهداف یک تجربه کاربری خوب است و اینها سوالاتی است که طراحان UX دائماً از خود می‌پرسند تا تجارب کاربری عالی ایجاد کنند. به عنوان یک طراح تجربه کاربری، بر روی کاربر نهایی تمرکز می‌کنید، به عنوان مدافع کاربر عمل می‌کنید و نیازهای کسب و کار را متعادل می‌کنید. اعضای تیم شما ممکن است اهداف دیگری، مانند فروش یا بازاریابی را برای محصول در اولویت قرار دهند و برخی از سهامداران ممکن است این واقعیت را فراموش کنند که آنها کاربر نهایی نیستند. به همین دلیل به عنوان یک طراح UX باید کاربر نهایی را به عنوان اولویت اصلی خود نگه دارید.

به عنوان مثال، تصور کنید که در حال تولید یک اسباب بازی کودکانه هستید. ممکن است هم‌تیمی‌های فروش و بازاریابی شما سعی کنند والدین را به خرید اسباب بازی تشویق کنند، اما در نهایت شما باید اسباب بازی را طوری طراحی کنید که کودک، کاربر نهایی شما باشد. خوب، اکنون شما معانی اصطلاحات کلیدی مانند کاربر، کاربر نهایی و تجربه کاربر را می‌دانید، وقت آن است که به سراغ مفهوم چهارچوب برویم.