طراحی UX فقط بر روی طراحی برای کاربران موجود متمرکز نیست، بلکه توجه ویژهای به افرادی دارد که در شرف تبدیل شدن به کاربران اینترنت هستند. در سراسر جهان افرادی هستند که برای اولین بار آنلاین میشوند. آیا میدانید در حال حاضر در جهان یک میلیارد نفر تازه شروع به استفاده از اینترنت میکنند؟ ما این افراد را یک میلیارد کاربر بعدی Next Billion Users یا NBU مینامیم. در این مطالعه، توضیح خواهیم داد که به عنوان یک طراح UX چرا شناختن یک میلیارد کاربر بعدی بسیار مهم است و چگونه میتوان با ذهنیت افرادی که در اینترنت تازه وارد هستند، آشنا شد.
برای شروع، بیایید با مسائل بزرگی که پیش روی یک میلیارد کاربر بعدی ما قرار دارد و آنچه این مسائل را برای ما بعنوان طراح مهم میکنند، آشنا شویم. اولین مسئله بزرگ هزینه است. شاید این افراد توانایی خرید تلفنهای گران قیمت با صفحه نمایش بزرگ و فضای ذخیره سازی زیاد را نداشته باشند. مسئله بعدی اتصال است.کاربران ممکن است دسترسی مداوم یا نامحدود به اینترنت نداشته باشند. سواد دیجیتال نیز یک موضوع مهم دیگر است. این افراد ممکن است با برخی از الگوهای طراحی، اصطلاحات رایج یا آیکونهایی که ما معنی آنها را بدیهی میدانیم آشنا نباشند. به عنوان مثال، ممکن است آنها ندانند که اصطلاح پیمایش در رابطه با صفحه لمسی به چه معناست. حتی ممکن است آنها ندانند منظور از صفحه لمسی چیست. این میتواند بر اعتماد به نفس و تمایل آنها برای کشف فناوری جدید تأثیر بگذارد. و آخرین موضوعی که باید به خاطر بسپاریم، سواد به طور کلی است. برخی از کاربران قادر به خواندن نیستند. بعضی دیگر بسته به کاری که میخواهند انجام دهند، ممکن است نیاز به تغییر زبان داشته باشند. بیایید هر یک از این چهار چالش را با دقت بیشتری بررسی کنیم. با هزینه شروع کنیم. به عنوان مثال، افرادی که منابع مالی کمتری دارند تمایل به خرید دستگاههای ارزان قیمت با رم کم و فضای ذخیره سازی محدود دارند. وقتی تلفن دارای رم کمی باشد، به این معنی است که تلفن ممکن است صفحات وب را با سرعت کمتری بارگیری کند و افراد در بارگیری فایل ها با مشکل روبرو شوند. برای حل این مشکل، به احتمال زیاد شرکت سازنده قیمت استاندارد خود را پایین نمی آورد. در عوض این ما طراحان UX هستیم که با کمک از مهندسان باید بفهمیم چگونه میتوان فضای ذخیره سازی را بدون بالابردن قیمت افزایش داد. یکی از این راهها توانایی غیرفعال کردن موقت برنامهها است.
بعنوان مورد بعدی بیایید در مورد اتصال بحث کنیم. بسیاری از یک میلیارد کاربر بعدی ما به طور مداوم به اینترنت دسترسی ندارند. این ممکن است به این دلیل باشد که حجم داده خریداری شده، تمام شده است یا پوشش شبکه آنها یکپارچه نیست و پراکنده است. طراحان UX باید سعی کنند روشهایی برای یکسان سازی تجربه آفلاین و تجربه آنلاین پیدا کنند. به عنوان مثال ، دادن امکان بارگذاری ویدیو به صورت آفلاین به کاربران و اطمینان از طراحی مناسب این ویژگی و تجربه یکی از این راهها است. به سراغ سواد دیجیتال برویم. ذکر این نکته مهم است که ممکن است کاربران شما نحوه استفاده از تلفن، بارگیری برنامه یا راه اندازی حساب کاربری را بلد نباشند. بدون راهنمایی واضح، آنها ممکن است فقط از بخشی از برنامه را که قبلاً با آن آشنا شدهاند استفاده کنند یا بدتر از آن، ممکن است استفاده از برنامه را متوقف کنند. هنگام طراحی برای یک میلیارد کاربر بعدی، این کار را ساده انجام دهید. مواردی مانند آموزشهای ویدئویی را در نظر داشته باشید تا به کاربران جدید کمک کنید تا نحوه نصب و استفاده از یک برنامه را بشناسند و با اطمینان بیشتری ویژگیهای جدید را کشف کنند. سرانجام، مسئله سواد به طور کلی وجود دارد. بعضی از کاربران قادر به خواندن یا تایپ نیستند، و برخی دیگر ممکن است بخواهند بسته به آنچه که میخواهند انجام دهند، زبان دستگاه خود را تغییر دهند.
به عنوان مثال، ممکن است یک کاربر بخواهد به زبان هندی بخواند اما با استفاده از صفحه کلید انگلیسی تایپ کند. طراحی گزینه صفحه کلید چند زبانه و استفاده از نمادهای کاملاً شناخته شده جهانی، مانند نمادی با علامت ارز برای یک برنامه بانکی، تنها چند راه اصلی است که طراحان UX میتوانند کار را برای یک میلیارد کاربر بعدی راحت کنند. فراتر از این چهار چالش مشترک، موارد بیشتری وجود دارد که باید هنگام طراحی برای یک میلیارد کاربر بعدی در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر در ایالات متحده، کانادا یا اروپای غربی زندگی میکنید، ممکن است تعصبات خاصی در طراحی داشته باشید، مانند اینکه فضای سفید را کم کنید تا سند کمتر شلوغ به نظر برسد یا طراحی صرفا برای زبانهای چپ به راست انجام شود.
اکنون شما درکی از مسائلی که یک میلیارد کاربر بعدی با آن روبرو هستند، دارید. هدف ما این است که هر کاربر فارغ از اینکه کیستند، در کجا زندگی میکنند، چقدر درآمد کسب میکنند، یا میزان تحصیلات بالایی دارند، احساس کند که ما تجربه را فقط برای او طراحی کردهایم. به دست آوردن درک جامع از زمینه کاربر خود نقطه مهمی برای شروع است.