مقدمه‌ای بر چرخه حیات توسعه محصول

تمام کارهایی که به‌عنوان یک طراح UX انجام می‌دهید شامل توسعه یک محصول می‌شود، حال ممکن است یک برنامه یا یک وب‌سایت است. بیایید چرخه حیات توسعه محصول را بررسی کنیم. چرخه حیات توسعه محصول فرآیندی است که مورداستفاده قرار می‌گیرد تا یک محصول را از یک ایده به واقعیت تبدیل کند. هر کاری که در طی یک پروژه انجام می‌دهید، به یکی از مراحل این چرخه حیات مرتبط خواهد شد. یک پروژه با یک گروه که تلاش می‌کند تا برخی از مشکلات را حل کند، شروع می‌شود. مشکل معمولاً چگونگی توسعه یک محصول برای خلق بهترین تجربه کاربر را شامل می‌شود.

پنج مرحله در چرخه حیات توسعه محصول وجود دارد. بیایید مرحله‌به‌مرحله بررسی کنیم.

مرحله اول چرخه حیات توسعه محصول، طوفان فکری است. این یک مرحله اکتشاف پویا است که در آن همه‌چیز متمرکز است بر تولید ایده‌هایی با محوریت کاربر و نیازهای بالقوه یا چالش‌هایی است که کاربر ممکن است داشته باشد. در طول مرحله طوفان فکری، گروه ایده‌هایی را برای حل یک مشکل تولید می‌کند و مخاطبانی که برای آن‌ها طراحی می‌کند و نیازها یا چالش‌های آن‌ها را شناسایی می‌کند. تحقیقات نقش کلیدی در این مرحله ابتدایی ایفا می‌کند، زیرا شما از راه‌های مختلفی برای شناختن مخاطبانی که برای آن‌ها طراحی می‌کنید استفاده می‌کنید. محققان و نویسندگان UX اغلب در این مرحله، یعنی جایی که گروه ممکن است مصاحبه با کاربران بالقوه یا انجام تحقیقات دیگر انجام دهد، به‌شدت دخیل هستند.

مرحله دوم در چرخه حیات توسعه محصول، تعریف است. در مرحله تعریف، همه‌چیز در مورداستفاده از بینش به‌دست‌آمده از مرحله طوفان فکری و شروع به محدود کردن دامنه تمرکز است. در طول مرحله تعریف، گروه راه‌های ملموسی که محصول درحال‌توسعه بر کاربر تأثیر می‌گذارد را تعیین می‌کند. به‌عنوان یک طراح UX، شروع به فکر کردن بیشتر درباره جزئیات خاص مرتبط با محصول می‌کنید مثلاً محصول برای چه کسی است، محصول چه انجام خواهد داد و چه ویژگی‌هایی برای موفقیت محصول باید گنجانده شود. بیانیه‌هایی که اهداف یا هرگونه مشکلی را که می‌خواهید با طراحی محصول پاسخ دهید مشخص می‌کنند، نقطه تمرکز در مرحله تعریف است.

مرحله سوم در چرخه حیات توسعه محصول، طراحی است. در مرحله طراحی، طراحان UX به‌طور فعال شروع به توسعه ایده‌ها می‌کنند و همچنین بررسی می‌کنند که تمام مشخصات به‌دست‌آمده از مرحله تعریف واقع‌بینانه باشند. دو مرحله قبلی درباره آماده‌سازی و برنامه‌ریزی بیشتر است. آن‌ها به شما یک درک روشن از این می‌دهند که کاربر کیست، کاربر چه می‌خواهد و چه مشکل و یا چالش‌هایی را می‌خواهید در طراحی خود موردتوجه قرار دهید. با استفاده از بینش به‌دست‌آمده از دو مرحله اول، طراحان UX طرح‌هایی را با در نظر گرفتن کاربر تولید می‌کنند. شما دارایی‌های مختلفی، ازجمله استوری‌بورد که طرح‌هایی هستند که به کشف تجربه کاربر کمک می‌کنند یا وایرفریم که پیش‌نمایشی از چیدمان محتوا را ارائه می‌دهند، یا حتی ممکن است نمونه اولیه که مدل‌هایی هستند که به طراحان UX اجازه می‌دهند تا قابلیت‌های طراحی را آزمایش کنند را تولید خواهید کرد. همه این موارد بعداً در برنامه تحت پوشش قرار می‌گیرند.

مرحله چهارم آزمون است. در مرحله آزمون، گروه طراحی محصول را بر اساس بازخورد از کاربران بالقوه ارزیابی می‌کند. آزمودن طرح‌ها با کاربران واقعاً مهم است، زیرا به گروه کمک می‌کند تا کاربر را در اولین و مهم‌ترین سطح تمرکز و طرح‌ها را در سطح دوم تمرکز نگه دارد. آزمون کمک می‌کند تا مناطق نیازمند اصلاح یا بهبود در طرح‌ها شناسایی شود. همچنین به طراحان UX کمک می‌کند تا تعامل‌پذیری طراحی را در نظر بگیرند. این مرحله‌ای است که شامل تعامل بسیاری بین طراحان UX و مهندسان front-end می‌شود تا راه‌هایی را برای ایجاد یک محصول نهایی که نیازهای کاربران را برآورده کنند و عملی و کاربردی باشند، درک کنند. آن‌ها درباره چیزهایی مانند اینکه چگونه رنگ یا فونت می‌توانند با برند شرکت متناسب باشند و یا اینکه آیا طرح‌های نمونه اولیه به‌راحتی قابل‌فهم هستند، بحث می‌کنند.

درنهایت، آخرین مرحله از چرخه توسعه محصول، راه‌اندازی یا به اشتراک‌گذاری نسخه‌ای از محصول با عموم است. این ممکن است شامل قرار گرفتن نام برنامه در لیست فروشگاه گوگل پلی یا فروشگاه برنامه‌های اپل، عملیاتی کردن وب‌سایت یا قرار گرفتن محصول فیزیکی بر روی قفسه‌های فروشگاه باشد. راه‌اندازی می‌تواند برای شما و گروه‌تان بسیار رضایت‌بخش باشد زیرا فرصتی برای درک چگونگی پذیرش طرح‌های خود در دنیای واقعی را خواهید داشت. بااین‌حال، کار بر روی یک محصول پس از راه‌اندازی کاملاً به پایان نمی‌رسد. شما هنوز ممکن است فرصت‌هایی را برای بهبود در طرح‌ها شناسایی کنید یا حتی بیشتر از آن بر اساس بازخورد، در مورد تجربه کاربر چیزهایی فرابگیرید. این می‌تواند شامل بازگشت به مراحل طراحی یا آزمایش و تشخیص راه‌های تولید نسخه‌ای پیشرفته‌تر از محصول باشد. در حال حاضر شما با پنج مرحله درزمینهٔ چرخه توسعه محصول آشنا شده‌اید: طوفان فکری، تعریف، طراحی، آزمون و راه‌اندازی. در ادامه، شما در مورد برخی از ویژگی‌های یک تجربه کاربر خوب یاد خواهید گرفت.