به اولین دوره از تخصص طراحی تجربه کاربر خوشآمدید. هرکسی که به طراحی UX علاقه دارد میتواند این دوره را تکمیل کند، زیرا شما نیازی به تجربه قبلی درزمینهٔ طراحی و همینطور مدرک دانشگاهی پیش نیاز ندارید. در این اولین مطلب، ما اهداف دوره و تاریخچه طراحی UX را پوشش میدهیم. طراحان UX، به سهولت درک فناوری و استفاده لذتبخشتر از آن کمک میکنند. خوب، مطالعه تجربه کاربر یا UX از چه زمانی آغاز شد؟ بیایید برای تسریع کار، تاریخچه مختصری از آن را بیاموزیم. با گسترش و تکامل استفاده از فناوری عبارت «تجربه کاربر» برای اولین بار در دهه 1990 توسط روانشناس شناختی، دان نورمن به کار رفت.
اگرچه این اصطلاح بهتازگی به وجود آمده است، اما اصول تجربه کاربر درواقع هزاران سال پیش، از چین باستان، جایی که تمرین فنگ شویی آغاز شد، شروع میشود. متخصصان معتقدند چیدمان یک فضای فیزیکی، مانند نحوه قرارگیری مبلمان در یک اتاق، میتواند برای فرد شانس آورد یا سلامت و خوشبختی او را بهبود بخشد. امروزه، بسیاری از صنایع مختلف هنوز بر همین ایدههای اساسی تکیه میکنند. در دنیای فناوری، تجربه کاربر بیشتر بر نحوه استفاده یا تعامل مردم با محصولات متمرکز است. در این دوره، ما مبانی طراحی UX و دلیل اهمیت آن برای مصرفکنندگان و مشاغل را بررسی میکنیم. ما اصطلاحات، ابزارها و چارچوبهای متداولی را که طراحان UX استفاده میکنند یاد میگیریم. ما در مورد چگونگی برنامهریزی و مشارکت در اسپرینت های طراحی -روشی رایج برای همکاری در پروژهها- بحث خواهیم کرد. و درنهایت، شما شروع به ایجاد حضور حرفهای خود بهصورت آنلاین، ازجمله شروع به گردآوری مجموعه نمونه کارهای خود میکنید. برای کمک به پیگیری مطالبی که در حال یادگیری هستید، به مرور مطالب بپردازید و نظرات همکاران خود را بخواهید و بررسیهای خود را کامل کنید. بنابراین، بیایید از ابتدا شروع کنیم و اصول طراحی تجربه کاربر را بیاموزیم.