مقدمه ای بر تحقیقات UX

بیایید در مورد تحقیقات تجربه کاربر صحبت کنیم. در ادامه، در مورد چگونگی مطابقت تحقیقات کاربر با توسعه محصول، انواع متداول روشهای تحقیق UX و مزایا و معایب آنها و سوگیری ها در تحقیقات UX صحبت خواهیم کرد. در شروع کار، مهم است که به خاطر داشته باشید که نقش یک طراح UX می تواند در شرکت های مختلف بسیار متفاوت به نظر برسد. در یک شرکت بزرگتر مانند گوگل، با هزاران کارمند، طراحان UX اغلب در گروه خود یک عضو اختصاصی برای تحقیق تجربه کاربری دارند، بنابراین طراحان مجبور نیستند خودشان تحقیقات زیادی انجام دهند. اما در یک شرکت کوچکتر، یک طراح UX ممکن است هم‌زمان مسئول تحقیقات UX و طراحی UX باشد. به همین دلیل یادگیری نحوه انجام هر دو بخش کار برای شما بسیار مهم است. بعلاوه داشتن برخی از مهارتهای تحقیقاتی می تواند واقعاً برای شرکتهایی که مشتاق استخدام طراحان جدید UX هستند جذاب باشد.

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم. تحقیقات UX بر درک رفتارها، نیازها و انگیزه های کاربر از طریق مشاهده و بازخورد متمرکز است. هدف از تحقیقات تجربه کاربر اولویت بندی کاربر است. همچنین می خواهیم مطمئن شویم که نیازهای تجاری نیز برآورده شده است. تحقیقات UX می تواند به شکاف بین آنچه که کسب و کار از نیاز کاربر تصور دارد و آنچه کاربر واقعاً به آن احتیاج دارد، قبل از تولید یک محصول گران قیمت و وقت گیر کمک کند. تحقیقات UX چگونه در توسعه یک محصول مناسب است؟ برای پاسخ به این سوال، ما نیاز به بررسی گسترده‌تر چرخه توسعه محصول داریم. شاید به خاطر داشته باشید که چرخه توسعه محصول فرایندی است که برای انتقال محصول از ایده به واقعیت استفاده می شود. تحقیقات کاربر بخشی مستمر از چرخه توسعه محصول است و قبل، در طول و بعد از مرحله سوم یعنی طراحی انجام می شود.

تحقیقات انجام شده قبل از طراحی هر چیزی معمولاً تحقیقات بنیادی نامیده می شود. برخی از تیم های UX نیز ممکن است آن را تحقیقات استراتژیک یا تولیدی بنامند. هر سه عبارت یک معنی دارند، اما در این دوره، از عبارت تحقیقات بنیادی استفاده خواهیم کرد. تحقیقات بنیادی به این سوال پاسخ می دهد که «چه چیزی باید بسازیم؟» سوالات دیگری که ممکن است در این مرحله از تحقیق بپرسید عبارتند از «مشکلات کاربران چیست؟» و «چگونه می توانیم آنها را حل کنیم؟»

هدف از تحقیقات بنیادی کمک به تعریف مشکلی است که می خواهید راه حلی برای آن طراحی کنید. این تحقیق شامل صحبت با کاربران و شناسایی دغدغه آنها هنگام استفاده از محصول است. گاهی اوقات تحقیقات بنیادی فرصت هایی را نشان می دهد که هیچ کس در تیم طراحی با آن روبرو نبوده است.

تحقیقاتی که در مرحله طراحی یعنی فاز سوم چرخه توسعه محصول انجام می شود، تحقیقات طراحی نامیده می شود. برخی تیم ها آن را تحقیقات تاکتیکی می نامند، اما هر دو عبارت به یک چیز اشاره دارند. تحقیقات طراحی به این سوال پاسخ می دهد که «چگونه باید آن را بسازیم؟»

در اینجا لیستی از مواردی که ممکن است بخواهید در این مرحله از تحقیق از کاربران در مورد آنها بپرسید داریم:

هدف از تحقیقات طراحی، آگاهی از نحوه ساخت محصول است. تحقیقات طراحی به طراحان این فرصت را می دهد تا مشکلات ناشی از تعامل کاربران با نمونه اولیه را کاهش دهند. هنگامی که طرح هایی بر روی کاغذ دارید، می توانید تحقیقات طراحی را در مراحل اولیه انجام دهید، یا می توانید منتظر بمانید تا نمونه اولیه‌ای برای آزمایش با کاربران داشته باشید. فقط بستگی به اهداف اصلی تحقیق شما دارد.

نوع سوم تحقیقات کاربران، تحقیقات پس از راه اندازی نامیده می شود. شاید حدس بزنید که تحقیقات پس از راه اندازی فقط در پایان چرخه عمر توسعه محصول اتفاق می افتد. از تحقیقات پس از راه اندازی می توان برای ارزیابی اینکه ویژگی‌ در حال راه اندازی تا چه اندازه نیازهای کاربران را برآورده می کند، استفاده کرد. تحقیقات پس از راه اندازی به این سوال پاسخ می دهد که «آیا موفق شدیم؟» هدف از تحقیقات پس از راه اندازی این است که بفهمیم کاربران چگونه محصول را تجربه کرده اند و آیا این یک تجربه کاربری خوب یا ضعیف بوده است. همچنین ممکن است بخواهید عملکرد محصول خود را در برابر رقابت بررسی کنید

در ادامه، اجازه دهید برخی از ویژگی های کلیدی که معمولاً محققان UX دارند را مورد بحث قرار دهیم. ویژگیهای یک محقق خوب UX شامل همدلی ، عمل گرایی و همکاری است. همدلی توانایی درک احساسات یا افکار دیگران در یک موقعیت است. عمل گرایی یک رویکرد عملی برای حل مشکلات است. افراد عملگرا بر رسیدن به اهداف متمرکز هستند. همکاری ، توانایی همکاری با طیف وسیعی از افراد ، شخصیت ها و سبک های کاری است. شما قبلاً همه این ویژگی ها را دارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که نحوه استفاده از آنها را در کار خود بیاموزید. هرچه این ویژگیها را بیشتر توسعه دهید، به مرور زمان می توانید محقق توانمندتری باشید، بنابراین به آن ادامه دهید. اگر می خواهید به عنوان یک محقق UX تخصص داشته باشید، به آموزش بیشتری نیاز خواهید داشت. در حالی که برنامه ما بر طراحی UX تمرکز دارد، به خاطر داشته باشید که تحقیق همیشه بخشی از فرایند طراحی است. در مرحله بعد، انواع روشهای تحقیق مورد استفاده برای سوالات مختلف تحقیق را مورد بحث قرار می دهیم.