در مورد سوگیری در تحقیقات UX بیشتر بدانید

مغز انسان یک ماشین پردازش باورنکردنی است و می تواند حجم شگفت انگیزی از اطلاعات را ذخیره کند. یکی از راه هایی که مغز می تواند اطلاعات زیادی را ذخیره کند، ایجاد میانبرهای ذهنی بر اساس الگوهای مکرر است. این میانبرها به انسان ها اجازه می دهد تا برای پردازش سریعتر، اطلاعات را با هم مرتبط کرده و گروه بندی کنند. اما، این الگوهای فکری مکرر می تواند منجر به نتایج نادرست یا غیر معقول و مغرضانه شود - به طرفداری یا پیش داوری نسبت به کسی یا چیزی. تعصبات می تواند بر تحقیقات کاربر شما تأثیر جدی بگذارد و بر طراحی محصول نهایی تأثیر منفی بگذارد. بنابراین، بیایید بررسی کنیم که چگونه تعصب می تواند بر کار شما به عنوان طراح UX تأثیر بگذارد و چگونه در طول تحقیقات خود با آن مبارزه کنید.

جلوگیری از سوگیری در جمع آوری داده ها

توجه به این نکته ضروری است که همه دارای سوگیری هستند. این فقط بخشی طبیعی از انسان بودن است. این که بتوانید سوگیری های خود را تشخیص دهید و از تأثیر آنها بر کار خود جلوگیری کنید، واقعاً مهم است. به عنوان یک طراح UX ، شما باید بدانید به ویژه چگونه می توانید پیش بینی، شناسایی و غلبه بر سوگیری ها در تحقیقات خود را انجام دهید.

کلمات خود را با دقت انتخاب کنید.

کلمات خود را با دقت انتخاب کنید. هنگام انجام تحقیقات، استفاده از کلماتی که کاربر را به این سمت و سو هدایت نمی کند بسیار مهم است. البته، به عنوان یک طراح، شما طرفدار طراحی هایی هستید که خود ایجاد کرده اید و احتمالاً فرض می کنید که کاربران نیز آنها را ستایش خواهند کرد. به همین دلیل آنها را طراحی کرده اید! اما وقتی از کاربران در مورد تجربه استفاده از محصول سوال می پرسید، نمی خواهید آنها فقط به منظور جلب رضایت شما به شیوه خاصی پاسخ دهند. انتخاب کلمات جهت دار می تواند باعث بروز اثر چارچوب دهی شود، جایی که کاربران بر اساس نحوه ارائه اطلاعات به آنها تصمیم یا انتخاب می کنند.

این امر به ویژه در مطالعات قابلیت استفاده بسیار مهم است. به عنوان مثال، تصور کنید یک شرکت کننده طرح های شما را آزمایش می کند. شما از شرکت کننده می پرسید: «آیا طرح بندی بهبود یافته این دکمه ها را دوست دارید یا نمی پسندید؟» از آنجا که شما از کلمه «بهبود یافته» استفاده کرده اید، به احتمال زیاد کاربر پاسخ مثبت خواهد داد. اما، این بازخورد چندان مفیدی نیست زیرا شما سوال را به گونه ای تنظیم کرده اید که شرکت کننده را بر آن داشت تا بر اساس آن پاسخ دهد. برای بهبود محصول خود، به بازخورد صادقانه نیاز دارید.

در عوض، یک راه بهتر برای طرح یک سوال مشابه این است: «احساس خود را در مورد طرح دکمه ها توضیح دهید.» این عبارت به کاربر اجازه می دهد بدون هیچ تأثیر خارجی به نتیجه گیری خود برسد، که داده های بهتری در مورد فرایند فکر و تجربه او به شما می دهد.

تفکر مستقل را پرورش دهید.

تفکر مستقل را پرورش دهید. مصاحبه های گروهی می تواند تحت اثر چشم و هم چشمی bandwagon effect قرار بگیرد یعنی به جای تفکر خلاقانه با نظرات گروه همراه شود، که می تواند از بحث باز افرادی که نظرشان با اکثریت گروه همسویی ندارد، جلوگیری کند.

به عنوان مثال، تصور کنید که در حال انجام تحقیقات با یک گروه پنج نفره هستید. شما از هر فرد در گروه می خواهید که افکار خود را به نوبت در مورد انتخاب یک طراحی محصول خاص ابراز کند، مانند قرار دادن یک دکمه در صفحه اصلی. تا زمانی که آخرین نفر افکار خود را به اشتراک بگذارد، بازخورد آنها تحت تأثیر همه پاسخهایی قرار می گیرد که قبل از او به اشتراک گذاشته شده بود. برای مقابله با تأثیر چشم و هم چشمی، از شرکت کنندگان بخواهید قبل از بحث به صورت گروهی افکار خود را بنویسند یا ثبت کنند.

از زبانی محدودکننده پرهیز کنید. مهم است که در مورد انواع سوالاتی که از کاربران می پرسید و چگونگی تنظیم این سوالات توجه داشته باشید. باید مراقب باشید تا از سوگیری تأیید، که در تلاش برای یافتن شواهدی برای اثبات فرضیه ای است که در حال حاضر دارید، جلوگیری کنید.

سوگیری تأیید به ویژه در نظرسنجی های آنلاین رایج است. برای مثال، تصور کنید که در حال انجام یک نظرسنجی آنلاین با گروه بزرگی از شرکت کنندگان هستید. یکی از سوالات نظرسنجی شما این است: «چگونه از محصول ما استفاده می کنید؟» به عنوان طراح، چند ایده در مورد نحوه استفاده مردم از محصولتان دارید، بنابراین چهار گزینه را با واژگانی خاص آماده می‌کنید که مشارکت کننده باید از بین آنها انتخاب کند. اگر کاربر هیچ یک از گزینه هایی که ارائه کرده اید را مناسب نداند، نمی تواند «دیگری» را انتخاب کند یا سوال را رد کند، بنابراین مجبور می شود یکی از پاسخ های چند گزینه ای را انتخاب کند که با تجربه واقعی او مطابقت ندارد. به این بدان معناست که با اطلاعات غلط مواجه خواهید شد که داده های تحقیق شما را کج می کند و به طور بالقوه شواهدی نادرست برای فرضیه ای که قبلاً داشته اید ارائه می دهد.

به یاد داشته باشید، در یک نظرسنجی، نتایج قابل اندازه گیری را می خواهید، که به عنوان داده های کمی شناخته می شود. می توانید سوال خود در نظرسنجی را به گونه ای تغییر دهید تا از شرکت کنندگان بخواهید تجربیات خود را در استفاده از محصول، ارزیابی و رتبه دهی کنند، که راهی دقیق تر برای سنجش احساس آنها در مورد استفاده از محصول خواهد بود.

راهنمایی هایی را که به کاربران می دهید محدود کنید

راهنمایی هایی را که به کاربران می دهید محدود کنید. هرکس به شیوه های مختلف یاد می گیرد و فکر می کند. وقتی در حال انجام هر نوع تحقیق UX هستید، باید محتاط باشید تا از تجربه اجماع غلط جلوگیری کنید، که مبتنی بر این فرض است که دیگران نیز مانند شما فکر می کنند.

اگر در حال انجام یک مطالعه قابلیت استفاده هستید، برخی از شرکت کنندگان فرایند کاربری محصول را به روشی که شما انتظار دارید دنبال نخواهند کرد. به عنوان مثال، یک کاربر ممکن است از طریق منو کلیک کند، یک پوشه را انتخاب کند و سپس یک زیر پوشه را برای تکمیل وظیفه ای که به آن اختصاص داده اید انتخاب کند، در حالی که در واقع یک پیوند ساده در صفحه اصلی وجود دارد که می تواند در وقت آنها صرفه جویی کند. علاوه بر این، برخی از شرکت کنندگان ممکن است از فناوری کمکی برای حرکت در محصول استفاده کنند و ممکن است جریان کاملاً متفاوتی را دنبال کنند.

این مهم است که بدون مزاحمت برای شرکت کنندگان، به آنها اجازه دهید مسیرهای تجربه خود از محصول را دنبال کنند. ایجاد تداخل در فعالیت یک شرکت کننده در حین تجربه محصول، شما را از داده های مفیدی محروم می کند که می تواند به درک نحوه بهبود طرح ها کمک کند. در عوض، از شرکت کنندگان بخواهید تا در هنگام طی فرآیند و تعامل با محصول، آنچه می اندیشند روایت کنند. این امر به شما این امکان را می دهد تا روند تفکر آنها را در حین تعامل با طرح ها بهتر درک کنید.

لحن و زبان بدن کاربران را در نظر بگیرید.

لحن و زبان بدن کاربران را در نظر بگیرید. در طول حرفه UX خود با بسیاری از کاربران و شرکت کنندگان مختلف کار خواهید کرد و بخشی از کار شما شامل تفسیر نشانه های غیرکلامی آنها ، مانند لحن صوت و زبان بدن است. برای جلوگیری از سوگیری های ضمنی، که بر اساس مجموعه نگرش ها و کلیشه هایی است که ناخودآگاه از افراد در ذهن دارید، مهم است زمانی که سیگنال های متفاوتی از یک شرکت کننده دریافت می کنید، آنها را شفاف سازی کنید.

به عنوان مثال، تصور کنید که در حال انجام یک مصاحبه تک به تک هستید و شرکت کننده دستان خود را روی سینه خود قرار داده است. این می تواند به عنوان نشانه ای از احساس دفاعی یا ناامنی بودن تفسیر شود، که ممکن است با بازخورد مثبتی که آنها به طور شفاهی در مورد محصول شما به اشتراک می گذارند، مغایرت داشته باشد. این زمان بسیار خوبی برای پرسیدن سوالات شرکت کنندگان است ، مانند «آیا این موارد باعث ناراحتی شما می شوند؟»، که می تواند آنها را تشویق کند تا مثلاً توضیح دهند که دفتر شما سرد است و آنها فقط سعی می کنند خود را گرم کنند. اگر در مورد قصد لحن یا زبان بدن کاربر مطمئن نیستید، همیشه سوال بپرسید!

با این حال، برای کارکردن این فرآیند بازخورد، مهم است که مطمئن شوید شرکت کنندگان راحت اند که افکار خود را با شما به اشتراک بگذارند. قبل از شروع تحقیق، از شرکت کنندگان در مورد خودشان بپرسید یا مکالمه ای سبک انجام دهید. شروع با سوالات آسان تر می تواند به کاهش اضطراب یا ناخوشی در طول مطالعه کمک کند.

مراقب زبان بدن و واکنش های خود باشید.

مراقب زبان بدن و واکنش های خود باشید. همچنین باید هنگام صحبت با شرکت کنندگان به لحن و زبان بدن خود توجه داشته باشید. سوگیری مطلوبیت اجتماعی زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت کننده به سوالی، بر اساس آنچه فکر می کنید می خواهید بشنوید پاسخ دهد. اگر سوالی را از شرکت کننده بپرسید و متوجه شوند که سرنخی تصویری یا شنیداری می دهید تا نظر خود را در مورد سوال نشان دهید، ممکن است به گونه ای پاسخ دهند که فکر می کنند شما را خوشحال می کند.

برای مثال، تصور کنید در حال توصیف ویژگی برنامه ای هستید که طراحی کرده اید و واقعاً شما را هیجان زده می کند و لحن صدای شما تغییر می کند. اگر این اتفاق بیفتد، احتمالاً شرکت کننده در مورد نظرات منفی خود در مورد ویژگی صادق نخواهد بود، زیرا شما در مورد آن بسیار مثبت هستید. اگر می خواهید داده هایی که جمع آوری می کنید مفید باشد، کاربر باید احساس راحتی کند و احساسات بدون فیلتر خود را در مورد محصول به اشتراک بگذارد. وظیفه شما این است که آنها را در طی فرآیند راهنمایی کنید بدون اینکه به طور تصادفی بر پاسخ آنها تأثیر بگذارید. یک راه برای انجام این کار این است که به شرکت کنندگان اطمینان دهید که پاسخ های آنها به احساسات کسی آسیب نمی رساند و شما واقعاً می خواهید نظرات صادقانه آنها را بشنوید تا کار خود را بهبود ببخشید.

تحقیقات خود را به طور موثر برنامه ریزی کنید.

تحقیقات خود را به طور موثر برنامه ریزی کنید. ضرب الاجل‌های فشرده اجتناب ناپذیرند. اما به عنوان یک طراح UX، ضروری است که شما زمان کافی برای جذب کاربران مناسب برای تحقیقات خود داشته باشید. سوگیری در دسترس بودن زمانی اتفاق می افتد که شما در فرایند به خدمت گرفتن کاربر عجله داشته باشید یا برای جذب تعداد بیشتری از کاربران، از غربالگری صرف نظر کنید حتی اگر آنها صلاحیت ها یا ویژگی هایی که بعنوان کاربری ایده آل از قبل تعیین کرده اید نداشته باشند.

داده هایی که از تحقیقات جمع آوری می کنید برای فرآیند طراحی محصول بسیار حیاتی است. بنابراین مصاحبه با کاربرانی که مطابق با پرسونای موردنظر شما نیستند، اطلاعات مورد نیاز برای بهبود طراحی را در اختیار شما قرار نمی دهد. اگر در جذب کاربران مناسب قبل از پایان مهلت مقرر مشکل دارید، انگیزه بهتری برای مشارکت در مطالعه ارائه دهید، استراتژی استخدام خود را تنظیم کنید یا از مدیر پروژه خود زمان بیشتری بخواهید. اما تنها کاربری را که در دسترس است نگیرید.

با ذهنی باز به موضوعات بیاندیشید. یک نکته دیگر: وقتی در حال انجام تحقیقات هستید، باید سخت کار کنید تا با همه اطلاعات به طور یکسان برخورد کنید تا هم از سوگیری تقدم، که بیشتر کاربر اول را به خاطر می آورد، و هم از سوگیری تاخر، که به راحتی تنها از آخرین چیزی که به خاطر می آورید استفاده کنید، اجتناب کنید. برای کمک به مقابله با این سوگیری ها در تحقیقات، زمان بندی مصاحبه ها را جدا کنید، از همکاران خود بخواهید در طول مصاحبه ها برای ارائه نظرات اضافی به شما بپیوندند و یادداشت های دقیق بردارید.

مبارزه با سوگیری به عنوان طراح UX

اگرچه داشتن سوگیری ها امری طبیعی است، اما سعی کنید سوگیری را از فرایند تحقیق خود حذف کنید تا دقیق ترین نیازهای کاربران را بدست آورید. دانستن انواع سوگیری های موجود و نحوه جلوگیری از آنها به شما کمک می کند تا زمان وقوع آن را تشخیص دهید.

اگر می خواهید در مورد سوگیری ها در تحقیقات UX اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مقاله را برایغلبه بر سوگیری شناختی در تحقیقات کاربران از Design at NPR بررسی کنید.