در این مطالعه قصد داریم طراحی کاربر محور را توضیح دهیم. اول از همه چرا مهم است که طراحیها بر اساس کاربر باشد؟ زیرا این کاربر است که محصول شما را خریداری و استفاده میکند. علاوه بر این، نه فقط حل مشکلاتی که شخصاً تجربه میکنید بلکه حل مسئلهای که مردم واقعاً با آن مواجه هستند نیز مهم است. تمرکز بر روی مشکلات واقعی کاربر تأثیر تعصب طراحان را کاهش میدهد. لری پیج، یکی از بنیانگذاران گوگل، با بیان اینکه «طراحی کاربر محور چقدر مهم است» اظهار داشت:«هیچ چیزی جایگزین مشاهده شخصی و گوش دادن به افراد واقعی نیست.» در گوگل این موضوع را جدی میگیرند. نظریه لاری امروزه به یکی از ارزشهای اصلی گوگل تبدیل شده است: بر روی کاربر تمرکز کن و بقیه موارد خودش پیش میرود.
طراحی کاربرمحور، کاربر را در اولویت و مرکزیت قرار میدهد. تمرکز بر روی کاربر به معنای در نظر گرفتن داستان، احساسات و بینشی است که از کاربر بدست آوردهاید. برای حفظ تمرکز بر روی کاربر، فرآیند طراحی کاربرمحور چهار مرحله دارد: درک، تشخیص، طراحی و ارزیابی. پیروی از این چارچوب به ما در ساختن محصولاتی که مردم واقعاً میخواهند از آنها استفاده کنند، کمک میکند. اول از همه، درک کنید که چگونه کاربر محصول یا محصولات مشابه را تجربه میکند. درک واقعی کاربر نهایی به تحقیقات زیادی نیاز دارد و بعداً در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد. در مرحله بعد، نیازهای کاربر نهایی را مشخص کنید. بر اساس تحقیقات خود، مهمترین مسئله برای حل مشکل کاربر نهایی را مشخص کنید. سپس، راهحلهایی برای مشکل کاربر نهایی طراحی کنید. اینجاست که شما ایدههایی را برای شکل ظاهری محصول ارائه خواهید داد و در واقع ساخت محصول را آغاز خواهید کرد. در آخر، طراحی خود را بر اساس نیاز کاربر نهایی خود ارزیابی کنید.
آیا طراحی شما مشکل کاربر نهایی را حل میکند؟ در این مرحله آنرا خواهید فهمید و این کار را با آزمایش محصول خود با افراد واقعی انجام میدهید. مهم است که به خاطر داشته باشید که درطی این فرآیند، تکرار مهم است. تکرار به معنای انجام دوباره کاری با استفاده از نسخههای قبلی و ایجاد تغییراتی در عملکرد آن است. بیایید به یک مثال طراحی کاربرمحور در دنیای واقعی فکر کنیم: پنج سال پیش، Google Photos را به عنوان مکانی برای ذخیره عکسها و سازماندهی آنها راه اندازی کردیم. با گذشت زمان، متوجه شدیم که علاوه برآن کاربران میخواهند خاطرات خود را مرور کنند و لحظات ارزشمند را دوباره زنده کنند. برای سهولت انجام این کار برای کاربران، ما از فرایند طراحی کاربر محور برای طراحی مجدد Google Photos استفاده کردیم. اکنون کاربران میتوانند به راحتی جستجو کنند تا خاطرات خود را پیدا کنند.
اکنون اهمیت طراحی کاربرمحور را درک کردید و فهمیدید چرا طراحان همیشه کاربر را در اولویت و مرکزیت توجه خود نگه میدارند. در مرحله بعدی، ما دو چارچوب دیگر که در بین طراحان UX محبوب هستند را بررسی خواهیم کرد.