متخصصان، کارشناس عام و متخصصان Tشکل

در مورد برخی از کارهایی که یک طراح تازه‌کارUX ممکن است هر روز انجام دهد، یاد گرفتیم. ما همچنین اشاره کردیم که ممکن است نقش شما بسته به محل کار شما متفاوت باشد. در این مطالعه، تفاوت بین کارشناسان عام، متخصصان و متخصصانT-شکل در طراحی UX را توضیح خواهیم داد.

کارشناس عام UX

یک کارشناس عام یا متخصص عمومی Generalist یک طراح UX با تعداد زیادی مسئولیت است. بیشتر طراحان UX کار خود را با انجام کارهای مختلف آغاز می‌کنند. به عنوان مثال، شما ممکن است کمی کار طراحی تعاملی، کمی کار طراحی بصری و موارد دیگر را انجام دهید. یکی از مزایای عام بودن این است که مجبور می‌شوید نقش های مختلف را امتحان کنید و تخصصی را پیدا کنید که به آن علاقه دارید.

حضور کارشناسان عام طراحی UX در شرکت‌های کوچکتر با تعداد کارمندان کمتر معمول است، زیرا این شرکت‌ها بخش طراحی بزرگی ندارند و ممکن است مجبور شوید در نقش‌های مختلفی ظاهر شوید. یک کارشناس عام ممکن است ترکیبی از مسئولیت‌ها مانند تحقیقات کاربرمحور، برندینگ، خلق جریان کاربری، نویسندگی UX، طراحی بصری، نمونه‌سازی اولیه، طراحی تولید، معماری اطلاعات، آزمون قابلیت و موارد دیگر را بپذیرد. بیشتر کارشناسان عام نقش خود را با دانستن یک یا دو مورد از این مباحث شروع می‌كنند. آنها در مورد سایر زمینه‌های شغلی از همکاران یا مربیان خود می‌آموزند. کارشناسان عام UX می‌توانند از طريق پیشرفت شغلی، همگامی با روند صنعت، و شركت در جوامع UX بصورت آنلاين و یادگیری از طراحان ديگر، به آموختن ادامه دهند.

متخصص UX

از طرف دیگر، اگر واقعاً به یک رشته از طراحی UX علاقه‌مند هستید، ممکن است بتوانید به عنوان یک متخصص Specialist در این زمینه ظاهر شوید. یک متخصص عمیقاً در یک نقش طراحی خاص UX مانند طراحی تعاملی، طراحی بصری یا طراحی حرکتی فرو می‌رود. در حالی که یک کارشناس عام از دانش گسترده‌ای برخوردار است، یک متخصص دارای دانش بیشتری در یک زمینه طراحی UX است. متخصصان معمولاً در شرکت‌های بزرگی کار می‌کنند که سازمان توانایی داشتن تیم بزرگی از طراحان UX را دارد. ما در ابتدای دوره برخی از زمینه های تخصصی را پوشش دادیم.

متخصص T-شکل

همانطور که در حرفه خود پیشرفت می‌کنید، ممکن است به یک طراح T-شکل تبدیل شوید. یک طراح T-شکل در یک زمینه طراحی UX تخصص دارد و از دانش گسترده‌ای در زمینه‌های دیگر برخوردار است. به این طراح T-شکل گفته می‌شود زیرا مهارت‌های شما مانند T به نظر می‌رسد. خط عمودی T زمینه‌ای از طراحی UX است که شما در آن تخصص دارید، مانند طراحی بصری. خط افقی بالای T شامل مهارت‌های مکمل شماست. این مهارت‌ها ممکن است زمینه‌های دیگری مانند طراحی تعاملی باشد که در تقاطع با تخصص شماست یا مهارت‌های جانبی باشد که به شما در کار موثرتر کمک می‌کنند. متخصص شدن یا کارشناس عام بودن همیشه یک انتخاب آگاهانه نیست و ممکن است کاملاً بر اساس محل کار شما و مهارت های مورد نیاز آن باشد.

هرچه تجربه شما در صنعت بیشتر شود، چشم‌انداز گسترده‌تری پیدا خواهید کرد. شما در معرض پیشنهادات شغلی بسیاری از شرکت‌های مختلف، اصول طراحی و سبک‌های کاری قرار می‌گیرید و یاد خواهید گرفت که هرکدام از این زمینه ها چگونه می‌تواند طرح‌های شما را بهتر کند. به عنوان یک طراح UX، همیشه فضا برای رشد و فرصت‌های تغییر وجود دارد. فارغ از اینکه شما به یک کارشناس عام یا متخصص تبدیل می‌شوید، گزینه‌های زیادی پیش روی شما وجود دارد.