سلام دوباره. پیشتر ما در مورد چگونگی کمک طراحان UX به درک آسانتر فناوری و استفاده لذتبخشتر از آن صحبت کردیم. در این ویدئو، ما تجربه کاربر و طراحی UX را تعریف میکنیم. ما بررسی میکنیم که چرا طراحی UX برای مصرفکنندگان و مشاغل مهم است. بیایید شروع کنیم. تجربه کاربر به این معنی است که شخص بعنوان کاربر، در موردتعامل با محصول یا تجربه آنچه احساسی دارد. محصول یک کالا، خدمات یا یک ویژگی است. ممکن است محصول فیزیکی باشد، مانند دستهکنترل بازیهای ویدئویی یا یک کیسه چیپس سیبزمینی، یا یک محصول فناوری، مانند یک برنامه، وبسایت یا ساعت هوشمند.
موارد زیادی هستند که میتوانند تجربه کاربری خوبی را ایجاد کنند. در این ویدئو، به برخی از آنها بیشتر توجه میکنیم. بهعنوانمثال، برای اینکه یک کاربر تجربه خوبی داشته باشد، محصول باید قابلاستفاده، عادلانه، لذتبخش و مفید باشد. بیایید این را ریزتر بررسی کنیم. برای شروع، تجربه کاربر در مورد بهبود قابلیت استفاده یا سهولت استفاده از چیزی است. این بدان معناست که طراحی، ساختار و هدف محصول برای همه روشن است. به یک بطری سس کچاپ فکر کنید. ازلحاظ تاریخی، سس گوجهفرنگی در یک بطری شیشهای عرضه میشد. کاربر مجبور میشد به انتهای بطری ضربه بزند تا سس گوجهفرنگی از آن خارج شود. اغلب، سس گوجهفرنگی از بطری خارج نمیشد یا مقدار کمی از آن خارج میشد. امروزه بسته بندی سس گوجهفرنگی به شکل یک بطری قابل فشار پلاستیکی طراحیشده است که استفاده از آن را آسان کرده و به کاربران اجازه میدهد میزان خروجی سس را کنترل کنند.
طراحان UX باید به هر شخصی که از محصول استفاده میکند فکر کنند. این ممکن است شامل افراد دارای معلولیت یا افرادی با تجربیات زندگی متفاوت با شما باشد. بهعنوانمثال، یک کاربر ممکن است برنامهای با متن زیاد را برای استفاده آسان بداند. از سوی دیگر، یک کاربر با اختلال بینایی ممکن است ویژگیهای متفاوتی مانند صدا را نیاز داشته باشد.
توجه به نیازهای منحصربهفرد بسیاری از افراد مختلف کار مهمی است و تفکری کلیدی در مورد طراحی عادلانه است. عادلانه بودن به این معنی است که طرحهای شما برای افراد با تواناییها و زمینههای مختلف مفید و قابلعرضه است. تجربه کاربر همچنین در مورد لذتبخش کردن استفاده از چیزهایی است که ارتباط مثبت بین کاربر و محصول ایجاد میکند. طراحان UX با در نظر گرفتن افکار و احساسات کاربر هنگام تولید محصولات، این ارتباط مثبت را تقویت میکنند. مورد سفارش آنلاین فستفود را در نظر بگیرید. وقتی در گوگل یا Yelp رستورانی را جستجو میکنید، میتوانید عکسهای غذاها را ببینید و نظرات سایر افرادی را که در آنجا غذاخوردهاند بخوانید.
این تجربه لذتبخش است زیرا میتوانید با آگاهی بیشتری در مورد نوع سفارش خود انتخاب کنید و احساس خوشحالی بیشتری نسبت به محصول داشته باشید. بنابراین، چگونه میتوان فهمید که چه چیزی کاربر را از محصول راضی میکند؟ این همانجایی است که تحقیقات شروع میشود. برای اینکه بدانیم کاربران چگونه احساس میکنند، باید شواهدی را در مورد نحوه تجربه آنها در زمان واقعی استفاده از آن محصول جمعآوری کرده و در مورد آن نیز از آنها سوال کنیم. بعداً با جزئیات بیشتری در این موردبحث خواهیم کرد. بهعنوان انسان، ما محصولاتی را میخواهیم که مفید باشند، به این معنی که مشکلات ما را حل میکنند. بهعنوانمثال، اگر گمشدهاید، یک برنامه نقشه که به شما میگوید که چگونه به خانه برسید مفید است. اما اگر برنامه نتواند مکان فعلی شما را پیدا کند، دیگر چندان مفید نیست. بنابراین اکنون میدانیم که تجربه خوب برای کاربر به چه معناست. چرا این برای کسب و کارها مهم است؟ در سال 2018، شرکت تحقیقاتی مک کینزی و شرکا، در سه صنعت شرکت هایی را موردمطالعه قرار گرفت: فناوری پزشکی، کالاهای مصرفی و بانکداری خرد. آنها دریافتند که فارغ از صنعت، مشاغلی که بر قابلیت استفاده و طراحی خوب تمرکز کردهاند عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود داشتهاند.
اساساً، این امر به این صورت خلاصه میشود: وقتی مردم محصولی را دوست دارند، از آن محصول زیاد استفاده میکنند و آن را به دوستان خود توصیه میکنند. و هرچقدر افرادی که از محصول استفاده میکنند بیشتر باشد به معنای تجارت بهتر برای شرکت است. بهعلاوه، هنگامیکه کاربران تجربه خوبی از محصول دارند، بهاحتمالزیاد نظر مثبتی در مورد شرکتی که آن را تولید کرده، دارند. یک نتیجه برد و برد برای کاربر و کسبوکار. آیا میتوانید به محصولی فکر کنید که آنقدر آنرا دوست داشتید که به یک دوست پیشنهاد کردید؟ اگر این کار را کردید، اینیک مثال عالی از طراحی تجربه کاربر در عمل است. باوجود همه اینها، بسیاری از شرکتها نقش مهمی را که طراحی UX میتواند در بهبود کسبوکار آنها داشته باشد درک نمیکنند و این همانجایی است که شما بهعنوان طراح UX وارد میشوید. بنابراین اکنون میدانید چگونه تجربه کاربر و طراحی UX را توصیف کنید. و درک میکنید که چرا طراحی UX برای مصرفکنندگان و مشاغل مهم است. در ادامه، ما با طراحان UX بیشتر آشنا میشویم.