هر محصول جدید، آیا این یک برنامه یا یک جسم فیزیکی است، به دنبال مجموعه ای خاص از مراحل است که آن را از اولین جرقه ایده به انتشار محصول نهایی می برد. این چرخه زندگی توسعه محصول نامیده می شود و پنج مرحله دارد: مغز و اعصاب، تعریف، طراحی، تست، و راه اندازی. بسته به جایی که شما کار می کنید، نام دقیق هر مرحله ممکن است کمی متفاوت باشد، اما روند کلی به طور کلی یکسان است.
در این خواندن، شما چرخه زندگی توسعه محصول را کشف خواهید کرد و چگونه طراحی UX به هر مرحله متصل می شود. همانطور که ممکن است حدس بزنید، طراحان UX بیشتر در طول مرحله طراحی چرخه عمر توسعه محصول مشغول به کار هستند، اما آنها با اعضای تیم مانند محققان، مدیران محصول و مهندسان همکاری می کنند - در طول کل چرخه عمر.
به عنوان یک محصول حرکت می کند از طریق چرخه زندگی توسعه، تیم ممکن است نیاز به صرف کار طولانی تر در یک مرحله از در یک مرحله از دیگران، و یا تکرار مراحل خاص بر اساس بازخورد. موفقیت هر مرحله بستگی به اتمام مرحله قبلی دارد، بنابراین مهم است که آنها را به ترتیب انجام دهید.
هر یک از پنج مرحله از چرخه زندگی توسعه محصول را بررسی کنید!
مرحله اول چرخه عمر توسعه محصول، مرحله ی مغزی است، زمانی که تیم شروع به فکر یک ایده برای یک محصول می کند. تیم شما ممکن است قبلا مشکل کاربر را که می خواهید حل کنید، زمانی که چرخه زندگی توسعه محصول را آغاز می کنید، بدانید. اگر نه، با یک لیست از مشکلات کاربر، یک مکان عالی برای شروع است.
مهم است که توجه به تنوع تیم خود را در این مرحله توجه کنید. تیم هایی که تنوع معنی داری در میان شناسه ها مانند نژاد، جنسیت، توانایی ها، ساختار خانواده، سن و قومیت دارند، به طور کلی در طوفان مغزی موثرتر هستند، زیرا آنها بسیاری از تجربیات مختلف زندگی را جمع می کنند.
این مثال را در نظر بگیرید: اگر شما در حال طراحی یک برنامه جدید برای کمک به والدین کارگران و سرپرستان هستید، تیم شما ممکن است مرحله طوفان مغزی را با فهرست مشکلات رایج که والدین و سرپرستان را انجام می دهند، مانند کمبود مراقبت از کودکان، نگرانی های حمل و نقل، یا مدیریت مشکل، شروع به کار کنند برنامه. تیم شما ممکن است بازخورد کاربر در مورد سایر محصولات مشابه یا نتایج نظرسنجی های کاربر را بررسی کند تا به راهنمایی های خود کمک کند. پس از اینکه بسیاری از مشکلات کاربر را به تصویر کشیده اید، تیم شما یکی را انتخاب می کند و شروع به ارائه ایده هایی برای راه حل های این مشکل می کند.
مرحله Brainstorm نیز یک زمان ایده آل برای بررسی رقبای محصول شما و شناسایی اگر محصولات مشابه در دسترس در بازار وجود دارد. شما می خواهید محصول خود را برای پر کردن شکاف در بازار و یا حل مشکل بهتر از محصولات موجود. تکمیل تحقیقات به هر دو رقبای شما و کاربران شما به تعیین اینکه چه مشکلی باید با طراحی محصول مورد توجه قرار گیرد، کمک می کند.
یکی دیگر از چیزهایی که باید در ذهن داشته باشید: یک طراح UX در یک شرکت بزرگ ممکن است در مرحله Brainstorm درگیر نباشد. اما یک طراح UX در یک راه اندازی یا کسب و کار کوچک می تواند نقش مهمی در بازی داشته باشد!
مرحله دوم چرخه زندگی توسعه محصول به ارمغان می آورد طراحان UX، محققان UX، مدیران برنامه، و محصول منجر به تعریف محصول می شود. هدف این است که مشخصات محصول را با پاسخ دادن به سؤالاتی مانند: چه کسی محصول است؟ محصول چه خواهد شد؟ و چه ویژگی هایی باید برای محصول موفق شود؟
در طول مرحله تعریف، تیم شما تمرکز ایده شما را محدود می کند. یک محصول نمی تواند هر مشکل کاربر را حل کند. ادامه دادن با مثال برای یک برنامه برای کمک به والدین کارگران و سرپرستان، ایده شما باید بر کمک به والدین و نگهبانان، مراقبت از کودکان قابل اعتماد را پیدا کند یا برنامه های خود را مدیریت کند، نه هر دو. در این مرحله، یک طراح UX ممکن است به تیم کمک کند تا تمرکز این ایده را کاهش دهد، اما احتمالا یک محصول احتمالا یکی از آن ها برای تعریف دامنه پروژه خواهد بود.
تحقیقاتی که در مرحله Brainstorm تکمیل شده اید، در حال حاضر مفید است. با استفاده از آنچه که آموخته اید، مشکلات بالقوه کاربران خود را با دقت مشخص خواهید کرد. تیم شما نمیتواند فرض کند که آنها می دانند چه مشکلی در حال تجربه کاربران بدون درخواست کاربران به طور مستقیم است.
مرحله سوم چرخه عمر توسعه محصول طراحی شده است. این زمانی است که شما به عنوان یک طراح UX، واقعا به درخشش بروید! در این مرحله، طراحان UX ایده هایی را برای محصول توسعه می دهند. به طور کلی، طراحان UX با طراحی WireFrames، که خطوط یا طرح های محصول را ارائه می دهند، شروع به ایجاد نمونه های اولیه، که مدل های اولیه از یک محصول است که قابلیت های آن را انتقال می دهد.
نویسندگان UX نیز در مرحله طراحی شرکت می کنند و ممکن است کارهایی مانند برچسب های دکمه نوشتن یا کپی دیگر را در فریم های محصول و نمونه های اولیه انجام دهند.
در این مرحله در چرخه زندگی، طراحان UX اطمینان حاصل می کنند که شامل تمام مشخصات محصول که در مرحله تعریف مشخص شده است. شما همچنین ممکن است بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که هر بخشی از طراحی با هم در یک روش بصری متناسب است. به عنوان مثال، طراحان UX ممکن است بررسی کنند که صفحه نمایش یک جریان برنامه به گونه ای است که به کاربر حساس است. یا هر گونه تعامل، مانند ضربه زدن به یک دکمه، یک عمل همبستگی دارد، مانند یک مورد اضافه شده به سبد خرید. از سوی دیگر، با یک محصول فیزیکی، طراحان UX ممکن است بررسی کنند که یک قطعه جسم فیزیکی با قطعه اتصال مطابقت دارد. در نهایت، طراحان UX همچنین اطمینان حاصل می کنند که هر وظیفه کاربر نیاز به تکمیل روشن و آسان برای درک، مانند حرکت از صفحه اصلی به صفحه تایید پرداخت در یک برنامه است.
بعد، طرح های شما به مرحله آزمون حرکت می کنند. طراحان UX با مهندسین کار می کنند تا نمونه های کاربردی را توسعه دهند که با طرح های اصلی مطابقت دارند، از جمله جزئیات و ویژگی هایی که با نام تجاری شرکت، مانند فونت و انتخاب رنگ مطابقت دارند. این همچنین به معنای نوشتن کد و نهایی ساختن ساختار کلی محصول است.
یا اگر می خواهید طرح های خود را قبلا تست کنید، گزینه دیگری این است که یک نمونه اولیه عملکرد محصول را با استفاده از یک ابزار طراحی مانند Figma یا Adobe XD تست کنید. شما یاد خواهید گرفت که چگونه برای ایجاد نمونه های اولیه طرح های خود را بعدا در برنامه گواهینامه ایجاد کنید.
در این مرحله، طرح ها از طریق حداقل سه مرحله آزمایش انجام می شود: تست های داخلی در شرکت شما، بررسی با ذینفعان و آزمایش های خارجی با کاربران بالقوه. یک ذینفع شخصی است که شما باید برای تکمیل پروژه یا هر کسی که علاقه مند به این پروژه یا در داخل یا خارج از شرکت است، کار کنید.
در حال اجرا این آزمایش ها معمولا مسئولیت محقق UX در تیم شما است، اگر شما یکی را داشته باشید.
جمع آوری و اجرای بازخورد در این مرحله کاملا حیاتی است. اگر کاربران توسط محصول شما ناامید یا اشتباه گرفته شوند، طراحان UX تنظیمات را تنظیم می کنند یا حتی نسخه های جدید طراحی را ایجاد می کنند. سپس طرح ها دوباره آزمایش می شوند، تا زمانی که اصطکاک کمی بین محصول و کاربر وجود نداشته باشد.
مهم است که تماس بگیرید که چرخه زندگی توسعه محصول یک فرایند کاملا خطی نیست. تیم شما ممکن است بین طراحی و آزمایش چند بار قبل از آماده شدن برای راه اندازی محصول چرخه شود!
در نهایت، شما به مرحله پنجم و نهایی چرخه توسعه محصول وارد شده اید: مرحله راه اندازی، زمانی که محصول به جهان عرضه می شود! این ممکن است شامل فهرستی از برنامه در فروشگاه Google Play یا فروشگاه App اپل، ایجاد یک وب سایت زنده شود یا یک محصول فیزیکی را در قفسه های فروشگاه قرار دهد.
مرحله راه اندازی یک زمان برای جشن کار شما است و شروع به ترویج محصول می کند. متخصصان بازاریابی در تیم شما ممکن است در مورد محصول جدید در رسانه های اجتماعی ارسال کنند یا انتشار مطبوعاتی را منتشر کنند. تیم پشتیبانی مشتری ممکن است آماده کمک به کاربران جدید یاد بگیرد که چگونه محصول کار می کند.
مدیران برنامه همچنین با تیم متقابل عملکردی دیدار می کنند تا بتوانند کل چرخه عمر توسعه محصول را بازتاب دهند و سوالاتی را مطرح کنند: چه کار کرده و چه چیزی می تواند بهبود یابد؟ اهداف به دست آمده بودند؟ جدول زمانی بود؟ ساختن زمان برای این انعکاس فوق العاده مهم است، زیرا می تواند به بهبود روند پیش رو کمک کند.
برای یک محصول فیزیکی، مرحله راه اندازی ممکن است پایان چرخه زندگی توسعه محصول باشد. اما برای یک محصول دیجیتال، مانند یک برنامه یا وب سایت، راه اندازی محصول به یک مخاطب گسترده تر فرصتی دیگر برای بهبود تجربه کاربر فراهم می کند. کاربران جدید ممکن است مشکلات را با عملکرد محصول یا ویژگی های محصول پیدا کنند تا بهبود نیافتند. بنابراین، پس از مرحله راه اندازی، تیم ها اغلب به مراحل طراحی و آزمایش می پردازند تا شروع به کار بر روی نسخه بعدی یک محصول دیجیتال کنند.
شما اکنون می دانید که چگونه محصولات توسعه یافته و طراحان نقش UX در چرخه زندگی بازی می کنند. هر جا که نگاه می کنید، محصولات از انواع مختلفی پیدا خواهید کرد - بزرگ، کوچک، فیزیکی یا دیجیتال - که از طریق این فرآیند بسیار بوده اند. هر چه بیشتر شما قصد و فکر را به اشیاء روزمره می بینید، نزدیکتر می توانید به یک طراح UX تبدیل شوید!