نقش یک طراح UX مبتدی

همانطور که در مسیر حرفه‌ای خود شروع به تبدیل شدن به یک طراح UX می‌کنید، احتمالا در مورد کار حرفه ای واقعی جدید کنجکاو هستید. در این مطالعه، شما می توانید مسئولیت های مختلفی را بررسی کنید که طراحان UX در سطح مبتدی، معمولا در طول یک پروژه بعهده می گیرند. شما همچنین تفاوت های بین طراحان UX عمومی، متخصص و T-شکل را بررسی خواهید کرد.

اما یک هشدار اولیه: شما احتمالا با بسیاری از واژگان جدید و اصطلاحات ناآشنا در این مطالعه روبرو خواهید شد. نگران نباشید! شما در مورد هر یک از این مفاهیم بطور عمیقتر در طول سلسله مقالات بیشتر یاد خواهید گرفت.

مسئولیت‌های یک طراح UX مبتدی

به عنوان یک طراح UX در سطح مبتدی، شما فرصت های هیجان انگیز زیادی برای کسب تجربه خواهید داشت. هنگامی که شما برای اولین بار شروع به کار می کنید، احتمالا نقش ها و مسئولیت های مختلفی خواهید داشت.

مسئولیت‌های یک طراح UX مبتدی

تحقیقات کاربر: تحقیقات کاربر در مورد درک افرادی است که از محصول شما استفاده می کنند. از طریق تحقیق، شما در مورد زمینه‌های کاربران مانند جمعیت شناسی، انگیزه‌ها، نقاط درد، احساسات و اهداف یاد خواهید گرفت. روش های تحقیق شما ممکن است شامل نظرسنجی ها، مشاهدات و مصاحبه ها باشد. ما تحقیقات کاربر را در یک دوره آینده بررسی خواهیم کرد.

معماری اطلاعات: معماری اطلاعات، یا Information Architecture شامل تصمیم گیری در مورد نحوه سازماندهی و ساختار محصول شما است. IA را به عنوان یک اسکلت در نظر بگیرید که مشخص می کند چگونه کاربران با محصول شما ارتباط برقرار می کنند. همه چیز در محصول شما باید به گونه ای سازماندهی شود که برای کاربران واضح و روشن باشد و انتظارات آنها را برآورده سازد.

انجام وایرفریم: وایرفریم یا سیم‌کشی یک تصویر یا طرح اولیه از یک محصول فیزیکی یا محصولی مجازی مانند یک برنامه یا وب سایت است. همانطور که از عنوان برمی‌آید، به نظر می رسد که طراح اولیه با سیم ایجاد شده اند. آنها اغلب خطوط و اشکال هستند، شاید با مقدار کمی متن. وایرفریم ها را می توان با دست کشید یا با استفاده از نرم افزار دیجیتال ساخت. انجام وایرفریم به شما کمک می کند تا ایده های طراحی خود را جان ببخشید، بنابراین افراد دیگر در تیم شما می توانند با آن تعامل کنند و بازخورد را ارائه دهند.

ساخت نمونه اولیه: یک نمونه اولیه یک مدل اولیه از یک محصول است که عملکرد آن را نشان می دهد. نمونه اولیه می تواند در فرمت های فیزیکی یا دیجیتال باشد و می تواند در پیچیدگی متفاوتی باشد. گاهی اوقات یک نمونه اولیه برای نشان دادن یک ویژگی خاص از یک محصول، مانند حرکت بین صفحه های مختلف برنامه یا شکل و حال و هوای محصول فیزیکی می باشد. شما چندین نمونه اولیه برای هر محصول در طول فرایند طراحی ایجاد می کنید.

طراحی بصری: طراحی بصری بر چگونه به نظر رسیدن محصول یا تکنولوژی تمرکز دارد. به عنوان یک طراح UX، شما باید پایه های طراحی بصری را بدانید تا بتوانید ارتباط بین قابلیت محصول و ظاهر آن را به کاربران انتقال دهید. شما برخی از مهمترین اصول طراحی بصری را در این برنامه یاد خواهید گرفت.

ارتباط موثر: به عنوان یک طراح UX ارتباط موثر به معنای تعامل با همکاران خود از طریق ایمیل، جلسات، ارائه ها و نرم افزار طراحی است. طراحی UX یک عرصه بسیار تعاملی است، بنابراین قدرت برقراری ارتباط هم بصورت دیجیتال و هم چهره به چهره با هم تیمی ها بسیار مهم است. شما باید یک شنونده خوب باشید، پذیرای نقد باشید و ایده های خود را به روشنی به اشتراک بگذارید.

متخصص و کارشناس عام

همانطور که در حرفه خود بیشتر وارد می شوید، می توانید انتخاب کنید که در یک زمینه خاص از طراحی UX تخصص داشته باشید یا مهارت های عمومی خود را گسترده تر کنید. دقیقا تفاوت بین طراحان متخصص و کارشناس عام UX چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید!

متخصص و کارشناس عام و کارشناس T-شکل

متخصص: یک متخصص در یک زمینه طراحی UX، مانند طراحی تعاملی، طراحی بصری، یا طراحی حرکت عمیق می شود و تبدیل به یک متخصص می شود. وجود طراحان متخصص UX در شرکت های بزرگی رایج است که طراحان زیادی دارند، مانند گوگل. برخی از مزایای تبدیل شدن به یک متخصص عبارتند از:

کارشناس عام: یک کارشناس عام گستره زیادی از مسئولیت ها دارد. اکثر موقعیت‌های شغلی طراحی UX، موقعیت کاری کارشناس عمومی هستند، به ویژه در شرکت های با طراحان UX کمتر. به طور معمول، طراحان UX مبتدی در نقش های عمومی شروع به کار می کنند، و برخی از آنها تصمیم می گیرند که در نقش های طراحی عمومی برای کل دوره حرفه های خود باقی بمانند. مزایای زیادی برای بودن در نقش یک کارشناس عام طراح UX وجود دارد مانند:

متخصص T-شکل: طراح T-شکل یک متخصص است که همچنین دارای قابلیت های زیادی در زمینه های دیگر است. نام گذاری طراحان T-شکل به این علت است که ساقه (یا خط عمودی) T نشان دهنده تخصص آنها در یک منطقه است، در حالی که خط بالا (یا خط افقی) نماد مهارت های مرتبط در تعداد زیادی از زمینه های دیگر است. وجود طراحان T-شکل در تیم شما عالی است، زیرا آنها هم مزایای متخصص و هم کارشناس عام را دارند. تصویر زیر برخی از مهارت های یک طراح UX به شکل T را نشان می دهد. در این مثال، فرد یک متخصص طراحی بصری است، اما همچنین دارای دانش در سایر زمینه ها، مانند برنامه نویسی و نمونه سازی است.

برخی از مهارت های یک طراح UX به شکل T

هر طراح حتی در ابتدای حرفه خود، تمایل دارد به طور طبیعی در توانایی های خود کمی T-شکل باشد. همانطور که شما شروع به کار بر روی پروژه ها می کنید، احتمالا متوجه خواهید شد که نقاط قوت و شما در کدام زمینه ها است. به تدریج که که در یک زمینه از طراحی بهتر و بهتر می شوید، بطور خود به خود بیشتر در آن زمینه از پروژه های طراحی فعالیت می کنید، که همین به شما کمک می کند تا مهارت های خود را در آن زمینه بهبود بدهید.

شما همچنین می توانید تصمیم بگیرید که شکل T خود را در جهت توسعه مهارت های خاصی هدایت کنید که فرصت های شغلی آینده را پیش روی شما می گذارد. به عنوان مثال، شما ممکن است علاوه بر مهارت های طراحی عمومی UX، در مهارت های ساختن نمونه اولیه بیشتر پشتکار بخرج دهید، که می تواند منجر به تجربیات جدید و رشد حرفه ای شما در آن زمینه شود.

آینده شما بعنوان یک طراح UX

در زمینه طراحی UX مسیرهای بسیار مختلفی وجود دارد که می توانید طی کنید. پس از اینکه اولین کار خود را در سطح مبتدی بدست آوردید و شروع به کار در این زمینه کردید، ایده بهتری خواهید داشت که آیا می خواهید یک کارشناس عمومی طراحی UX باشید و یا تخصصی در یک زمینه طراحی کسب کنید. مزایای زیادی برای بودن در قامت یک کارشناس طراح عمومی، متخصص یا متخصص T-شکل وجود دارد، بنابراین همه چیز در مورد پیدا کردن آن چیزی است که برای شما بهتر کار می کند!