اکنون که در مورد سه چارچوب محبوب مورد استفاده طراحان UX اطلاعاتی پیدا کردید، وقت آن است که دو مورد دیگر را نیز بررسی کنید: تجربه کاربری ناب Lean UX و الماس دوتایی Double Diamond. ممکن است شما به چارچوب خاص دیگری علاقه مند باشید، یا ممکن است گروه شما بسته به پروژه از روش دیگری استفاده کند. هرچند انتخاب هر طراح و تیمی متفاوت است، اما مهم است که قبل از شروع به طراحی، نسبت به بسیاری از رویکردهای طراحی دانش اولیه مستحکمی داشته باشید.
رویکرد تجربه کاربری ناب بر کاهش زمان و منابع اتلاف شده و تولید یک محصول قابل استفاده در کوتاهترین زمان تمرکز دارد. این فرایند تکراری است، به این معنی که گروه همزمان با جمعآوری تحقیقات کاربران و بازخورد ذینفعان، محصول را به روزرسانی و اصلاح میکنند.
روند Lean UX به سه مرحله تقسیم میشود:
فکر. مشکلات پیشروی کاربران را بررسی کنید و در نظر بگیرید که چگونه میتوانید با طراحی خود آنها را حل کنید. این مرحله درمورد پژوهش جمعآوری اطلاعات است و باعث میشود درباره اینکه محصول برای چه کسانی تولید میشود و چگونه به آنها کمک خواهد کرد، ایده روشنی بدست بیاورید.
ساختن. طراحی محصول را با ایجاد طرح اولیه، وایرفریم و نمونههای اولیه شروع کنید. در این مرحله محصول اولیه ارزشمند minimum viable product یا به اختصار MVP ایجاد خواهید کرد. MVP نمونه اولیه سادهای از طرحهای شماست که میتوانید آن را با مخاطبان هدف آزمایش کنید. هنگام بازخورد، آماده بازگشت و به روزرسانی نمونه اولیه خود باشید!
بررسی. از نحوه پاسخگویی کاربران به طراحی شما و بازخورد ذینفعان پروژه مطلع شوید. متناسب با این موارد، طرحهای خود را تنظیم کنید و در صورت لزوم، سه مرحله را دوباره تکرار کنید.
این مراحل قرار است تا زمانی که گروه شما به محصول نهایی مورد نظر برسد، هر چند بار که لازم است تکرار شوند. روند تجربه کاربری ناب؛ بهرهوری و همکاری را تشویق میکند. تیمهای Lean UX به طور معمول دارای عملکرد متقابل هستند، به این معنی که شما در کنار اعضای تیم مانند مهندسان و محققان UX کار خواهید کرد.
شش اصل وجود دارد که باید هنگام استفاده از روند Lean UX به خاطر داشته باشید:
به جلو حرکت کنید. فقط برروی عناصر و ویژگیهایی از طراحی تمرکز کنید که روند طراحی را به سمت یک هدف خاص هدایت میکنند. مراقب باشید وسوسه «خوب است که این امکان را هم داشته باشد» شما را از مسیر منحرف نکند.
کنجکاو باشید. یادگیری UX درباره استفاده از بازخورد کاربران و ذینفعان برای بازنگری و بهبود طرحهای شما است. به طور مداوم به دنبال بازخورد باشید تا بفهمید چرا یک انتخاب خاص طراحی کار میکند یا کار نمیکند.
ایدهها را در دنیای واقعی آزمایش کنید. Lean UX طراحان را ترغیب میکند تا ایدههای خود را - به عنوان مثال با استفاده از نمونههای اولیه - در خارج از اتاق کنفرانس و با کاربران بالقوه آزمایش کنند.
ایدههای خود را واقعیت ببخشید. به جای بحث داخلی و تحلیل اینکه آیا ایدهای موثر است یا خیر ، ایدههای خود را هنگامی که در ذهن شما تازه هستند، به چیزی فیزیکی، قابل مشاهده و آزمایشپذیر تبدیل کنید. به این ترتیب، در همان مراحل ابتدایی دیدگاهها و بازخوردهای متنوعی درباره طرحهای خود میگیرید، بازخوردهایی که بسیار مفید هستند.
تحویلدادنیها را به عنوان نتایج دوبارهچینی کنید. تمرکز خود را بر ایجاد محصولات قابلاستفاده و مفیدی بگذارید که کاربران واقعاً آنها را میخواهند و به آنها نیاز دارند. همیشه به خاطر داشته باشید که شما در وهله اول برای کاربران خود طراحی میکنید، نه برای ذینفعان پروژه.
از شفافیت افراطی استقبال کنید. با همه اعضای تیم صادق باشید (و در عوض انتظار همان را داشته باشید)، زیرا به بینش یکدیگر وابسته هستید. به این ترتیب، همه میدانند چگونه حرکت رو به جلو داشته باشند و بدون اتلاف وقت و انرژی تصمیمات آگاهانه بگیرند.
تمام روند Lean UX در مورد پیروی شما از شهود، واقعیت بخشیدن به ایدهها، پذیرا بودن بازخوردها و تجدید نظر مداوم است. این روندی برای بدست آوردن نتیجه درست در اولین بار نیست! در عوض، تجربه کاربری ناب در مورد همکاری و بکارگیری بازخورد است.
Double Diamond یک فرآیند سنتیتر UX است، که طراحی UX را به دو مرحله اصلی یا «الماس» تقسیم میکند: تحقیق و طراحی. هر مرحله نیز خود دو مرحله دارد. وقتی باهم ترکیب میشود این چهار مرحله بدست می آید:
مشکل را کشف کنید. اطلاعات مربوط به مشکلات احتمالی کاربران را جمعآوری کنید.
مشکل را تعریف کنید. دادهها را فیلتر کرده و بر روی مسئله اصلی که محصول قصد حل آن را دارد تمرکز کنید.
راههایی برای حل مشکل ایجاد کنید. طراحی محصول خود را به عنوان یک کار در گردش شروع کنید. این همان جایی است که وایرفریمها و نمونههای اولیه وارد عمل میشوند.
محصول را تحویل بدهید. محصول خود را بازبینی و آزمایش کنید تا برای عرضه آماده شود.
مانند بسیاری از چارچوبهای طراحی که در مورد آن بحث کردیم، Double Diamond یک روند تکرارشونده است، نه خطی. هر تکرار گروه را به سمت بینش جدیدی سوق میدهد که برای بهبود طراحی محصول استفاده میشود. سپس، روند با تکرار جدید دوباره شروع میشود. این فرایند را مانند پیشنویسهای مختلف مقاله تحقیقاتی درنظر بگیرید که دانش آموزان قبل از ارائه پیشنویس نهایی برای کسب نمره به معلم مینویسد.
Double Diamond همچنین کار گروهی را در سراسر سازمان تشویق میکند، بنابراین تیم طراحی تنها بر روی طراحی تمرکز نمیکند بلکه برای موفقیت، کل تیم باید بداند که چگونه اصول و روشهای طراحی، استراتژیهای تعامل کاربر و اصول رهبری را بکار ببرد. آماده باشید تا در صورت لزوم چندین نقش و مسئولیت را به عهده بگیرید.
چهار اصل در فرآیند Double Diamond وجود دارد:
روی کاربر تمرکز کنید. مانند همیشه در طراحی UX، کاربر در اولویت اول است.
ارتباط برقرار کنید. از طریق تصاویر و گزینههای دیگر طراحی که متن را تکمیل میکنند، ارتباط بصری برقرار کنید. همچنین اطمینان پیدا کنید که ارتباطات طراحی شما عادلانه و در دسترس است.
همکاری کنید. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد فرآیند الماس دوتایی این است که همکاری خلاقانه و همآفرینی با اعضای تیم را تشویق میکند.
تکرار کنید. بپذیرید که طراحی یک کار در حال انجام است و بلافاصله کامل نمیشود. معجزه در تجدید نظر است. با هر بار تکرار، تجربه جدیدی به کاربر میدهید.
درک و فهمیدن دو چارچوب Lean UX و Double Diamond برای طراحان مبتدی UX مفید هستند. حتی اگر تیم شما هیچ یک از این فرایندها را دنبال نکند، درک نحوه کار هر یک و اینکه چرا مفیدند بسیار ارزشمند است.