تاکنون، ما در مورد اهمیت تجربه کاربری، مسئولیتهای شغلی یک طراح UX و تیمهایی که طراحان UX اغلب با آنها کار میکنند، بحث کردیم. اکنون قصد داریم انواع شرکتهایی را که میتوانید در آنها به عنوان یک طراح UX کار کنید و اینکه ممکن است بسته به اندازه و صنعت آن شرکت شغل شما متفاوت باشد، توضیح دهیم.
فرض کنید شما در یک استارتآپ یا یک شرکت کوچک استخدام شدهاید. اول از همه استارتآپ چیست؟ خوب، به زبان ساده، استارتآپ کسب و کار جدیدی است که میخواهد یک محصول یا خدمات منحصر به فردی تولید کند و آن را به بازار عرضه کند. استارتآپ ها به طور کلی بودجه و تعداد کارمند کمی دارند. بنابراین هر فرد مجبور است کارهای مختلفی را انجام دهد و به سرعت حرکت کند. اگر طراح UX در یک استارتآپ یا شرکتی کوچک باشید، احتمالاً یک کارشناس عمومی UX خواهید بود. در شرکتهایی که تعداد کارمندان کمتری دارند، طراحان در بسیاری از بخشهای کسب و کار مشارکت میکنند. شما ممکن است مسئولیت طراحی تعاملی، طراحی بصری و انجام تحقیقات مربوط به کاربر را انجام دهید یا حتی در بازاریابی نیز کمک کنید. واقعاً در مورد داشتن مشغله زیادی صحبت میکنیم! کار در یک استارتآپ یا کسب و کار کوچک میتواند استرسزا اما همچنین بسیار مفید باشد. شما به سرعت مطالب مختلفی یاد خواهید گرفت، بنابراین میتواند راهی عالی برای شروع کار شما باشد.
موقعیت شغلی دیگری که بسیاری از طراحان UX با آن شروع میکنند، موقعیت شغلی آزاد یا Freelance است. فریلنسرها برای خودشان کار میکنند و برای یافتن مشتری خدمات خود را به شرکتها عرضه و بازاریابی میکنند. شما به عنوان یک فریلنسر باید پروژههایی را انتخاب کنید که مورد علاقه شما هستند، برنامه خود را تنظیم کنید و با برندهای مختلفی کار کنید.
مکان رایج دیگری که طراحان UX در آن کار میکنند، آژانسهای تبلیغاتی است. آژانسهای تبلیغاتی تیمی از افراد خلاق هستند که برای ساختن کمپینهای بازاریابی توسط مشتریان استخدام میشوند.به عنوان مثال، یک شرکت نوشیدنی ممکن است یک آژانس تبلیغاتی را استخدام کند تا یک کمپین برای نوشابه جدید ایجاد کند. به عنوان یک طراح UX، ممکن است مسئولیت توسعه وایرفریم و نمونه اولیه محصولات دیجیتال برای کمپین جدید را داشته باشید. همچنین ممکن است کارهایی خارج از وظایف معمول طراحی UX مانند طراحی گرافیک یا نوشتن انجام دهید. کار در آژانسهای تبلیغاتی تقریباً شبیه کار آزاد است از این جهت که شما با مجموعهای از مارکهای مختلف کار میکنید، اما به جای اینکه خوداشتغالی داشته باشید در آژانس استخدام میشوید و در یک تیم عضو خواهید شد.
آژانسها و آتلیههای طراحی گزینه دیگری برای موقعیت شغلی UX است. یک آژانس طراحی یک درگاه واحد سرویسدهی برای ظاهر برندها، محصولات و خدمات آنها ارائه میدهد. آنها معمولاً از آژانسهای تبلیغاتی تخصص بیشتری دارند زیرا روی طراحی و برند تجاری تمرکز دارند. کار روزانه شما در آژانس طراحی معمولاً شباهت زیادی به کار در یک استارتآپ دارد. احتمالاً شما یک کارشناس عمومی و تنها طراح پروژه خواهید بود. شما در معرض کسب و کارهای مختلفی قرار خواهید گرفت و مشکلات یکتایی را حل خواهید کرد. اما از آنجا که آژانس های طراحی با چندین مشتری کار میکنند، ممکن است شما از ابتدا تا انتها روی یک پروژه کار نکنید. طراحان UX در آژانس های طراحی به طور منظم بین تیم ها جابجا میشوند و در مراحل مختلف توسعه محصول کار میکنند.
سرانجام، شما میتوانید به عنوان یک طراح UX در یک شرکت بزرگ مانند Google کار کنید. شرکتهای بزرگ هزاران کارمند دارند که در بسیاری از پروژههای مختلف کار میکنند. طراحان UX معمولاً در کار خود تخصص دارند و از ابتدا تا انتها روی یک پروژه تمرکز میکنند. کار در یک شرکت بزرگ راهی عالی برای یادگیری تخصص در طراحی UX است. به علاوه، شما میتوانید از متخصصان دیگر چیزهایی یاد بگیرید. البته درنظر داشته باشید که شما ممکن است گزینههای کمتری برای کسب مهارتهای خارج از نقش خاص خود داشته باشید، بنابراین تمایل به تخصص، بسیار تاثیرگذار است.
حالا که میدانید در بازار کار چه فرصتهای شغلی منتظر شماست، برای کار در کدام یک از شرکتها بیشتر هیجان زدهاید؟