بیفن چن (۲۰۰۸) در یک وبسایت فروش کتاب؛ نظرات بازدیدکنندگان سایت، کارشناسان موضوع مربوطه و توصیههای خود وبسایت را بهعنوان سه نوع نظر و ارزیابی، موردبررسی قرارداد. هر سه نوع تأثیرگذار بودند، اما نظرات بازدیدکنندگان عمومی بیشترین تأثیر را داشت.
تصور کنید مشغول مرور یک وبسایت هستید تا یک جفت چکمه برای خرید انتخاب کنید. یک جفت چکمه که ظاهراً خوب است میبینید، اما در مورد برند آن تاکنون چیزی نشنیدهاید. آیا این چکمه را میخرید؟ اگر مطمئن نباشید، احتمالاً به پایین صفحه رفته و نظرات دیگر کاربران را میخوانید. باوجودی که نویسنده این نظرات افرادی غریبه هستند، اما احتمالاً شما به این نظرات توجه خواهید کرد.
در کتاب «طراحی عصبی: چه چیز آنها را مجبور به کلیک میکند؟» توضیح دادهام که افراد مایلاند برای تصمیمگیری در مورد کاری که میخواهند انجام دهند، به دیگران نگاه کنند. به این موضوع «اعتبارسنجی اجتماعی» گفته میشود.
بیب لاتان و جان دارلی (۱۹۷۰) در تحقیق خود موقعیتهای مبهمی قراردادند تا ببینند آیا افراد تحت تأثیر کاری که اطرافیان انجام میدهند یا نمیدهند قرار میگیرند. شرکتکنندگان این آزمون وارد یک اتاق میشدند تا ظاهراً یک نظرسنجی خلاقیت را پر کنند. در این اتاق یک یا دو نفر دیگر هم حضور داشتند که وانمود میکردند شرکتکنندهاند اما واقعاً بخشی از این آزمایش بودند. گاهی اوقات یک نفر دیگر و گاهی تعداد بیشتری از افراد در اتاق بودند. درحالیکه افراد نظرسنجی خلاقیت را پر میکردند از دریچه هوا دود وارد اتاق شد. آیا شرکتکنندگان اتاق را ترک میکنند؟ به کسی در مورد دود هشدار میدهند؟ یا فقط آن را نادیده میگیرند؟
تصمیمی که شرکتکنندگان میگیرند به رفتار و تعداد افراد حاضر در اتاق بستگی دارد. هرچه تعدادشان بیشتر باشد و تعداد بیشتری به دود توجه نکنند، بهاحتمالزیاد شرکتکننده کاری انجام نخواهد داد. اگر شرکتکننده تنها باشد، اتاق را ترک کرده و به دیگران اطلاع میدهد؛ اما اگر افراد دیگری در اتاق باشند و واکنشی نشان ندهند، درنتیجه شرکتکننده نیز کاری نمیکند.
اعتبارسنجی اجتماعی آنلاین بر اساس نظرات و ارزیابیها مشخص میشود. وقتی مطمئن نیستیم چه چیزی بخریم به توصیهها، ارزیابیها و نظرات نگاه میکنیم تا به ما بگوید چه رفتاری داشته باشیم.
بیفن چن (۲۰۰۸) در یک وبسایت فروش کتاب؛ نظرات بازدیدکنندگان سایت، کارشناسان موضوع مربوطه و توصیههای خود وبسایت را بهعنوان سه نوع نظر و ارزیابی، موردبررسی قرارداد. هر سه نوع تأثیرگذار بودند، اما نظرات بازدیدکنندگان عمومی بیشترین تأثیر را داشت.