دیوید مک کندلس از InfoIsBeautiful.net مبدع یک چرخ رنگ-فرهنگ است که نشان میدهد که رنگهای مختلف توسط فرهنگهای مختلف چگونه برداشت میشود:
http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/colours-in-cultures/
سالها پیش، با یک مشتری کار میکردم که یک نگاشت رنگی از مناطق مختلف کسبوکار برای شرکتش ایجاد کرده بود، که در آن درآمد کل سهماهه را برای هر منطقه نشان میداد. بخش شرقی ایالاتمتحده آمریکا در این نقشه به رنگ زرد، سبز برای ایالات مرکزی، و قرمز برای ایالات غربی در نظر گرفتهشده بود. در جلسهای مدیر فروش ایستاد و از طریق نمایش این نقشه به ارائه گزارش خود به کارکنان مالی و حسابداری شرکت پرداخت. هنگام ارائه نقشه فروش، همهمهای در سالن شنیده شد که تبدیل به گفتگوی چند طرفه افراد شد. مدیر فروش سعی در ادامه ارائه کردد، اما توجه همه را از دست داده بود و آنها همه در میان خود صحبت میکردند.
درنهایت، کسی گفت: «چه اتفاقی در غرب کشور افتاده؟» مدیر فروش از او پرسید:«منظور شما چیست؟ هیچچیز در آنجا اتفاق نیافتاده، آنها یک دورهفروش موفق را پشت سر گذاشتهاند». برای یک حسابدار یا شخص مالی، قرمز نشانه بدی است. این بدان معنی است که آنها پولی را از دست میدهند. ارائهدهنده باید توضیح دهد که او فقط بهصورت تصادفی قرمز را انتخاب کرده است. رنگها دارای ارتباطات و معانی هستند، بهعنوانمثال، یعنی قرمز به معنی «قرمز» یا مشکل مالی است یا میتواند خطر یا توقف باشد. سبز به معنی پول یا «رفتن» است. در انتخاب رنگ دقت کنید چون آنها این معانی رادارند؛ و رنگهای مختلف ممکن است معناهای مختلف در گروههای داشته باشد.
اگر شما برای مخاطبانی در نقاط مختلف جهان طراحی میکنید، باید معانی رنگ در سایر فرهنگها را نیز در نظر بگیرید. چند رنگ خاص معانی مشابهی در همهجا دارند (برای مثال، طلا برای موفقیت و کیفیت بالا در بسیاری از فرهنگها استفاده میشود)، اما بیشتر رنگها در فرهنگهای مختلف، معنایی متفاوتی دارند. بهعنوانمثال، در ایران سفید رنگ پاکی است و در عروسیها استفاده میشود، اما در فرهنگهای دیگر رنگ سفید برای مرگ و مراسم تشییعجنازه استفاده میشود. همچنین خوشبختی با توجه به بخشی از جهان که در آن هستید با رنگ سفید، سبز، زرد یا قرمز همراه است.
دیوید مک کندلس از InfoIsBeautiful.net مبدع یک چرخ رنگ-فرهنگ است که نشان میدهد که رنگهای مختلف توسط فرهنگهای مختلف چگونه برداشت میشود:
http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/colours-in-cultures/
تحقیقات نشان میدهد که رنگها بر خلقوخوی افراد اثر میگذارند. مطالعات زیادی در این زمینه در صنعت رستورانداری و درمان انجامشده است. بهعنوانمثال، در آمریکا، رنگ نارنجی افراد را بیقرار میکند، بهطوریکه توقف آنها در محیطی به آن رنگ چندان طول نمیکشد (این در فست فودها، مفید است). رنگ قهوهای و آبی آرامشبخش هستند، بنابراین افراد در آن محیط باقی خواهند ماند (در قهوهخانهها!). بااینحال، برای اینکه یک رنگ برای خلقوخوی فردی تأثیر بگذارد، شخص باید در محیطی باشد که اطرافش با آن رنگ احاطهشده باشد. اما به نظر میرسد که بهتنهایی با نگاه کردن به یک صفحهنمایش کامپیوتر، رنگ تأثیر خاصی بر روی فرد ندارد.