چگونه افراد اطلاعات را از حافظه کوتاهمدت به حافظه بلندمدت منتقل میکنند؟ اساساً دو راه وجود دارد: آن را خیلی تکرار کنید یا آن را به چیزی که قبلاً میدانید متصل کنید.
10 میلیارد نورون در مغز وجود دارد که اطلاعات را ذخیره میکند. امواج الکترونی از طریق یک نورون جابجا میشوند و توسط مواد شیمیایی سیال درون نورون، در طول شکاف سیناپسی بین نورونها حرکت میکنند. هر بار که ما یک کلمه، عبارت، آهنگ یا شماره تلفن را تکرار میکنیم و در حال تلاش برای حفظ آن هستیم، امواج درون نورونهای مغز شلیک میشوند. خاطرات بهعنوان الگوهای ارتباط بین نورونها، ذخیره میشوند و هنگامیکه دو نورون فعال میشوند، ارتباط بین آنها تقویت میشود.
اگر اطلاعات را بهاندازه کافی تکرار کنیم، نورونها یک مسیر تشکیل میدهند. هنگامیکه مسیر شکل میگیرد، تنها با تحریک ابتدای مسیر، بقیه دنباله راهاندازی میشود و اجازه میدهد ما حافظه را بازیابی کنیم. به همین دلیل ما نیاز به شنیدن بیشتر و بیشتر اطلاعات داریم تا آنها به خاطر بسپاریم.
تجربه باعث تغییرات فیزیکی مغز میشود. در چند ثانیه، مدارهای جدیدی شکل میگیرند که میتواند تغییری دائمی در نحوه فکر کردن ما در مورد چیزها یا یادآوری اطلاعات داشته باشد.
اگر از شما بخواهم توضیح دهید که «سر» چیست، ممکن است درباره مغز، مو، چشمها، بینی، گوشها، پوست، گردن و دیگر قسمتهای آن صحبت کنید. سر از بسیاری چیزها تشکیلشده است، اما شما همه این اطلاعات را باهم جمع کردهاید و آن را «سر» نامیدهاید. بهطور مشابه میتوانم در مورد «چشم» صحبت کنم. شما در مورد چیزهایی که چشم را میسازد فکر میکنید: چشم، عدسی، مژه، پلک و غیره. سر یک طرح است. چشم یک طرح است. افراد برای ذخیره اطلاعات در حافظه بلندمدت و بازیابی آن، از طرحها (طرحهای چندگانه) استفاده میکنند (شکل 21.1).
اگر افراد بتوانند اطلاعات جدید را به اطلاعاتی که قبلاً در حافظه ذخیرهشده است وصل کنند، به خاطر سپردن آن را آسانتر میسازند و آنها در حافظه بلندمدت مستقر میکند و همچنین بازیابی آن آسانتر است. طرحوارهها به افراد اجازه میدهد که این ارتباطات را در حافظه بلندمدت بسازند. یک طرح بهتنهایی کمک میکند تا اطلاعات زیادی در حافظه سازماندهی شود.
هرچقدر افراد در زمینه ای متخصص تر باشند، در آن زمینه اطلاعات را در قالب طرحوارههای بهتر و قدرتمندتری سازماندهی میکنند. بهعنوانمثال، بازیکنانی که در بازی شطرنج تازهکار هستند، نیاز به مقدار زیادی طرح کوچک دارند: اولین طرح ممکن است چگونگی چیدن مهرهها در صفحه شطرنج باشد، دوم اینکه یک وزیر چگونه میتواند حرکت کند و غیره؛ اما متخصصان شطرنج میتوانند به سهولت اطلاعات زیادی را در یک طرح ذخیره کنند. آنها میتوانند به یک صفحه شطرنج در وسط یک بازی نگاه کنند و به شما بگویند که برخی از حرکتهای گشایشی در کجا میتواند باشد، استراتژیهای هر بازیکن چیست و احتمالاً حرکت بعدی چه باشد. آنها قطعاً میدانند مهرهها در صفحه چگونه چیده میشود و نحوه حرکت هر مهره چیست. چندین طرح برای بازیکنان تازهکار، میتواند در یک طرح برای بازیکنان حرفهای خلاصه شود. این امر باعث میشود بازیابی اطلاعات سریعتر و راحتتر شود و بازیکن حرفهای بتواند اطلاعات جدیدی را در مورد شطرنج به حافظه بلندمدت منتقل کند. افراد خبره میتوانند مقدار زیادی از اطلاعات را بهعنوان یکتکه واحد به یاد داشته باشند (شکل 21.2).