4 بخش ویژه‌ای از مغز مسئول تشخیص چهره است

تصور کنید دارید در یک خیابان شلوغ در یک شهر بزرگ راه می‌روید و ناگهان صورت یکی از فامیل‌هایتان را می‌شناسید. حتی اگر انتظار دیدن او را نداشته باشید و ده‌ها و صدها صورت دیگر در زاویه دید شما باشد، به‌سرعت صورت آشنا را می‌شناسید. همچنین یک پاسخ احساسی نیز می‌دهید، دوست داشتن یا تنفر یا ... . گرچه قشر بینایی فضا و منابع بسیار زیادی از مغز می‌گیرد، ولی بخشی جدا از قشر بینایی مخصوص شناسایی صورت در مغز وجود دارد. Fusiform Face Area یا FFA به تصویر «صورت» اجازه می‌دهد که کانال‌های معمول شناساگر مغز را دور بزند و به ما کمک کند که آن‌ها را زودتر شناسایی کنیم. همچنین نانسی کانویسر (1997) دریافت FFA نزدیک آمیگدال – مرکز احساسات مغز – قرارگرفته است.

افراد اوتیسمی صورت‌ها را با FFA پردازش نمی‌کنند

تحقیقات کارن پرنس (2001) نشان داد که افراد مبتلابه اوتیسم وقتی‌که به صورت‌ها نگاه می‌کنند از FFA استفاده نمی‌کنند. در عوض از مسیرهای معمول شناساگر مغز که برای شناسایی اشیا – نه صورت – به کار می‌رود استفاده می‌کنند.

ما به‌جایی که صورت دیگری نگاه می‌کند نگاه می‌کنیم

تحقیقات ردیابی چشم نشان می‌دهد اگر در یک صفحه وب عکس یک صورت گذاشته‌شده باشد و در آن عکس یک صورت به محصولی نگاه کند، ما نیز به آن محصول نگاه خواهیم کرد؛ اما توجه داشته باشید صرف اینکه کسی به چیزی نگاه کند دلیل نمی‌شود که به آن توجه هم بکند. شما باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید یک رابطه احساسی با کاربر برقرار کنید (عکس صورتی که به کاربر نگاه کند) یا یک رابطه مستقیم برای جلب‌توجه او (عکس صورتی که به محصولی نگاه می‌کند).

شکل 4.1 ما به‌جایی که فرد نگاه می‌کند نگاه می‌کنیم
افراد با پیش‌زمینه‌هایی برای صورت به دنیا می‌آیند

تحقیقات کاترین موندلچ و همکاران (1999) نشان می‌دهد که نوزادانی با عمر نیم ساعت نیز ترجیح می‌دهند به چیزی نگاه کنند که خصوصیات یک صورت را دارد.

همه‌چیز در مورد چشم است! افراد با نگاه کردن به چشم تصمیم می‌گیرند که چیزی در حال نگاه کردن به آن هستند یک موجود زنده است یا خیر

تحقیق کریستین لوستر (2010) و ویتلی این بود که تصویر صورت افراد را با استفاده از فنّاوری مورف، تبدیل به یک صورتک می‌کرد. با نشان دادن این تصاویر به افراد شرکت‌کننده دریافتند که غیرزنده‌بودن مدل در عکس هشتم به بعد گزارش‌شده. آن‌ها همچنین دریافتند که افراد شرکت‌کننده برای تصمیم‌گیری زنده‌بودن تصویر صورت اول به چشم‌ها نگاه می‌کنند.

شکل 4.2 یک نمونه از تصاویر لوستر و ویتلی تغییر داده‌شده به چهره صورتک
1افراد چگونه می‌بینند