6 افراد صفحات را بر اساس توقعات و تجربه‌های گذشته مرور می‌کنند.

افراد اولین نگاهشان بر روی صفحه‌نمایش کجای صفحه است؟ بعدازآن کجا را نگاه می‌کنند؟ جواب این است که بخشی از آن بستگی به کاری که در حال انجام آن هستند و انتظاری که دارد برمی‌گردد. اگر زبان کسی در حال دیدن صفحه است از چپ به راست حرکت می‌کند پس آن‌ها نیز صفحه را از چپ به راست اسکن می‌کنند؛ و اگر زبانشان راست به چپ است برعکس. درعین‌حال آن‌ها از بالاترین گوشه، صفحه را اسکن نمی‌کنند، چون آن‌ها به این مسئله عادت کرده‌اند که یک سری چیزها و المان‌ها در صفحه‌نمایش وجود دارد که مهم نیستند، مثل لوگوی وب‌سایت، فضاهای خالی و نوار نویگیشن (شکل 6.1 را ببینید). افراد عادت دارند که به مرکز صفحه توجه کنند و اطراف را نگاه نکنند.

شکل 6.1 ما حاشیه‌های صفحه را نادیده می‌گیریم و به اطلاعات بامعنی توجه می‌کنیم

پس از یک نگاه به صفحه، کاربران طبق الگوی خواندن متداول خود (چپ به راست، راست به چپ یا بالا به پایین) به خواندن صفحه ادامه می‌دهند. با قرار دادن چیزهایی که توجه آن‌ها را جلب کند، مثل یک عکس بزرگ (مخصوصاً اگر در آن عکس تصویر یک صورت باشد) یا تحرک (یک بنر انیمیشنی) درجایی از صفحه، شما می‌توانید الگوی خواندن کاربران را تغییر دهید.

افراد یک مدل ذهنی برای دیدن چیزها و جایی که می‌خواهند آن‌ها را ببینند دارند

افراد حتی برای اپلیکیشن ها یا وب‌سایت‌های خاصی که قصد استفاده از آن رادارند نیز مدل ذهنی دارند، بر اساس همین مدل ذهنی به صفحه‌نمایش نگاه می‌کنند. برای مثال اگر دفعات زیادی از سایت فروشگاهی مثل آمازون یا دیجیکالا استفاده کنند و در آن جستجو کنند، به‌احتمال بالایی هنگام لود شدن صفحه اصلاً به قسمت‌های دیگر نگاه نکنند و مستقیماً از جستجوی سایت استفاده کنند.

اگر مشکلی وجود داشته باشد کاربران زاویه دیدشان را باریک می‌کنند

اگر موقع انجام یک کار از سوی کاربر، او با یک خطا یا یک پیغام غیرمنتظره مواجه شود، از دیدن بقیه قسمت‌ها خودداری می‌کند و به‌جایی که مشکل وجود دارد تمرکز می‌کند. در مورد این موضوع تحت عنوان «افراد اشتباه می‌کنند» صحبت خواهیم کرد.

1افراد چگونه می‌بینند