1 افراد شکل‌های منفرد را ترجیح می‌دهند

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که چرا مشتریان همیشه لوگوهای دارای خطوط منحنی را به لوگوهای سرزنده و مدرن با زوایای تیز ترجیح می‌دهند؟ آیا متوجه شده‌اید که گوشی‌های هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ‌های موردعلاقه شما دارای گوشه‌های گرد هستند؟ چه چیزی در پشت آن منحنی‌ها و گوشه‌های گرد وجود دارد؟

افراد اجسام با زوایای منحنی را ترجیح می‌دهند -ترجیحی که حتی در اسکن مغزی مشهود است. این حوزه مطالعاتی « نوروآنتیستی» نامیده می‌شود.

آیا مبل دارای انحنا است؟

موش بار مدیر آزمایشگاه عصب‌شناسی شناختی در بیمارستان عمومی ماساچوست است. او و گروهش از تصاویری از اشیاء روزمره و انتزاعی استفاده می‌کنند تا ببینند آیا افراد اشیاء با زوایای منحنی را ترجیح می‌دهند. در یکی از مطالعات اولیه خود، بار و میتل نتا (2006) به افراد 140 جفت تصویر را نشان دادند. بعضی از تصاویر مربوط به اشیاء مانند ساعت یا مبل (تصاویر دسته a در شکل 1.1)، یا تصاویری انتزاعی (تصاویر دسته b) و بعضی از آن‌ها تصاویری دارای انحنا و لبه تیز (تصاویر دسته c) بود. تصاویر دسته c به‌عنوان گروه کنترلی پایه عمل می‌کنند.

شکل 1.1 تصاویر اصلی استفاده‌شده توسط موشه بار

افراد به تصاویر دارای منحنی امتیاز بیشتری دادند. نظریه بار و نتا این بود که افراد با مشاهده تصاویر تیز و زاویه‌ای، احساس تهدید می‌کردند.

آیا توازن تصویر مهم است؟

پل سیلویا و کریستوفر بارونا (2009) می‌خواستند ببینند که آیا مهم است که اشیا موجود در یک تصویر متوازن (شکل 1.2) یا نامتوازن (شکل 1.3) باشد. اشیا چه متوازن بود یا نبود، افراد هنوز هم اشیای منحنی را ترجیح دادند.

شکل 1.2 یک تصویر متوازن
شکل 1.3 یک تصویر نامتوازن

در مورد اشکال پیچیده چگونه است؟ سیلویا و بارونا،  شکل‌های زاویه‌ای و پیچیده (شکل 1.4) و اشکال پیچیده با لبه‌های کمی خمیده (شکل 1.5) را آزمایش کردند.

شکل 1.4 یک‌شکل پیچیده دارای زوایای تیز
شکل 1.5 یک‌شکل پیچیده با زوایای کمی خمیده

بازهم افراد اشیا دارای انحنا را ترجیح می‌دهند.

هلموت لدر، پابلو تونیو و بار (2011) خواستند این فرضیه را بررسی‌کننده که آیا «ترجیح تصاویر منحنی» برای پیش‌فرض ذهنی «مثبت» (کیک تولد و خرس عروسکی) و پیش‌فرض ذهنی «منفی» (لبه چاقو و عنکبوت) درست است. نتایج؟ افراد منحنی‌ها را در اشیائی که مثبت یا خنثی بودند، ترجیح دادند، اما تصاویر دارای انحنا را در اشیای منفی ترجیح ندادند.

لوگوهای معروف

نایک، اپل، پپسی، کوکاکولا و ده‌ها مارک شناخته‌شده دیگر از یک یا چند منحنی در لوگوهای خود استفاده می‌کنند، به‌طور واضح آن‌ها این درس را در زمینه طراحی خوب یاد گرفته‌اند.

منحنی مغز را تحریک می‌کند

اد کانر و نیراجا بالاچاندر این ایده را در یک آزمایشگاه نورپردازی انجام دادند. آن‌ها از یک‌شکل انتزاعی شبیه به شکل سمت چپ در شکل 1.6 استفاده کردند و سپس یک سری از اشکال مشابه اما کشیده، مانند شکل‌های دیگر در شکل 1.6 ایجاد کردند.

شکل 1.6 اشکال منحنی و گرد در مقابل اشکال کشیده.

افراد نه‌تنها شکل دارای انحنای نرم و گرد، مانند شکل سمت چپ را ترجیح می‌دادند، بلکه زمانی که آن‌ها شکل‌هایی را که انحنا و گردی بیشتر داشتند را دیدند، فعالیت مغز در قشر دیداری بیشتر بود.

1افراد چگونه می‌بینند