2افراد تقارن را ترجیح می‌دهند

صرف‌نظر از اینکه از تصاویر عمومی برای یک صفحه وب استفاده می‌کنید و یا می‌خواهید تصمیم بگیرید که آیا از عکس پرتره‌ای استفاده کنید که مستقیماً از روبرو گرفته‌شده و یا از تصویر نیم‌رخ استفاده کنید، اولویت افراد برای تقارن را در نظر بگیرید.

یک موضوع-تصویری از یک چهره یا طرحی از یک دایره یا یک هذلولی- را انتخاب کنید و یک خط در وسط آن، افقی یا عمودی بکشید. اگر دو نیمه در هر دو طرف یکسان باشند، پس شیء متقارن است.

DNA خود را به من نشان بده

افراد چهره‌های متقارن را جذاب‌تر می‌دانند. نظریه‌ها بر این است که این ترجیح باید ارتباطی با یک مزیت تکاملی به نام «انتخاب همسر با بهترین DNA» داشته باشد.

شکل 2.1 و شکل 2.2 تصویر دو نفر را با مقادیری مختلف از تقارن در صورت نشان می‌دهد. مرد نمایش داده‌شده در شکل 2.1 چهره‌ای نسبتاً نامتقارن دارد. مردی که در شکل 2.2 نمایش داده‌شده، چهره‌ای متقارن‌تر دارد.

شکل 2.1 یک تصویر نامتقارن
شکل 2.2 یک تصویر تقریباً متقارن

استیون گانگستاد (2010) از دانشگاه نیومکزیکو، تقارن را موردتحقیق قرار داد و نشان داد که  هم در مردان و  هم در زنان، افرادی با ویژگی‌های متقارن‌تر، جذاب‌تر محسوب می‌شوند؛ اما تقارن فقط در مورد چهره نیست، بدن نیز می‌تواند بیشتر یا کمتر متقارن باشد.

پس چرا افراد تقارن را عامل جذابیت می‌دانند؟

گانگستاد می‌گوید این ممکن است با «تنش اکسیداتیو» ارتباط داشته باشد. در رحم، نوزادان در معرض رادیکال‌های آزادی قرار دارند که می‌توانند موجب آسیب DNA شوند. این اتفاق تنش اکسیداتیو نامیده می‌شود. هرچه تنش اکسیداتیو بیشتر باشد، بیشتر باعث عدم تقارن در صورت و/یا بدن می‌شود. از دیدگاه تکاملی و ناخودآگاه، افراد جهت انتخاب همسر به دنبال فردی هستند که آسیب DNA نداشته باشد. ویژگی‌های متقارن، یک سرنخ است که کسی آسیب DNA کمتری دارد. به‌عنوان مدرکی محکم‌تر، تحقیقات نشان می‌دهد که مردان دارای جذابیت بیشتر، مقدار کمتری از مواد شیمیایی ایجادکننده  تنش اکسیداتیو در خون خود دارند.

بنابراین، در زمان انتخاب تصاویر، به‌عنوان‌مثال برای استفاده در وب‌سایت، تصاویر افرادی را که تقارن بیشتری دارند انتخاب کنید، زیرا این افراد به‌عنوان موضوعی جذاب‌تر موردتوجه قرار می‌گیرند.

اگر شما باید از تصویر یک فرد خاص استفاده کنید، پس تقارن صورت و بدن را ارزیابی کنید. اگر فرد چهره و بدنی متقارن داشته باشد، از عکسی استفاده کنید که مستقیماً از روبرو گرفته‌شده باشد. اگر فرد فاقد تقارن صورت یا بدن باشد، از نمای نیم‌رخ استفاده کنید.

تقارن چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

شما می‌توانید از یک خط کش و روش زیر برای اندازه‌گیری تقارن یک چهره استفاده کنید. خط مرکزی کشیده شده از وسط صورت در شکل 2.3 و شش خط افقی (نقاط D1، D2، D3، D4، D5 و D6) کشیده شده درون آن را در نظر بگیرید.

شکل 2.3 چهره با خطوط تقارن مشخص‌شده است.

فاصله نقطه D1 در سمت چپ صورت تا خط مرکزی را اندازه‌گیری کنید. سپس فاصله نقطه D1 در سمت راست صورت تا خط مرکزی را نیز اندازه‌گیری کنید. تفاوت بین دو خط را بنویسید. به‌عنوان‌مثال، اگر یک‌طرف 0.5 اینچ طولانی‌تر از طرف دیگر باشد، 0.5 را بنویسید. اندازه‌گیری‌های مشابه را برای D2، D3، D4، D5 و D6 انجام دهید. مهم نیست که کدام طرف بلندتر یا کوتاه‌تر باشد. تمام تفاوت های یادداشت شده مثبت هستند- هیچ عددی منفی نیست. همه تفاوت‌ها را باهم جمع کنید. حالا همین کار را برای شکل 2.4 انجام دهید.

شکل 2.4 یک چهره دیگر که با خطوط تقارن مشخص‌شده است.

هرچقدر که مجموع تفاوت‌ها بیشتر باشد، چهره نامتقارن‌تر است. اگر مجموع تفاوت‌ها 0 باشد، صورت کاملاً متقارن است. هرچقدر فاصله عدد از صفر بیشتر باشد، چهره نامتقارن‌تر است.

آیا تقارن تنها برای مریخ (برای مردان) است؟

مردان تقارن را در بدن، چهره و  در مورد هر چیز دیگری، ازجمله موارد روزمره، اشکال انتزاعی، هنر و طبیعت ترجیح می‌دهند؛ اما تحقیقات توسط کاترین شفرد و موش بار (2011) نشان داد که زنان نیز در چهره‌ها و اندام تقارن را ترجیح می‌دهند، اما نه به‌اندازه مردان برای همه‌چیز.

اگر شما برای مخاطبان عمدتاً مردانه طراحی می‌کنید، پس به تقارن، چه در چهره، اندام، وسایل عمومی یا مخصوص مردان و چه در تبلیغات تلویزیونی، توجه ویژه‌ای داشته باشید و سعی کنید از اشیاء متقارن استفاده کنید و آن‌ها را در یک تعادل برابر ازلحاظ چپ/راست و بالا/پایین نمایش دهید. مردان تصاویر متقارن را جذاب‌تر می‌دانند.

اگر شما برای مخاطبان عمدتاً زنانه طراحی می‌کنید، پس تقارن در چهره‌ها و بدن افراد مهم‌تر است. لازم نیست که مطمئن شوید که تمام محصولات متقارن نمایش داده می‌شوند.

چرا افراد تقارن در اشیاء را ترجیح می‌دهند

ممکن است یک مزیت تکاملی برای ترجیح تقارن در انتخاب همسر وجود داشته باشد، اما چرا افراد ترجیح می‌دهند در اشیاء نیز تقارن وجود داشته باشد؟ برخی از محققان پیشنهاد کرده‌اند که مغز به دنبال تقارن است و بنابراین افراد اشیاء متقارن را سریع‌تر می‌بینند و سریع‌تر آن را درک می‌کنند. فرضیه بر این است که این چابکی بصری در مواجه اشیاء متقارن باعث می‌شود افراد احساس کنند که اشیا متقارن را ترجیح می‌دهند. شاید می‌توانند برای مشاهده و درک بهتر آن را پیدا کنند؛ اما چرا این برای مردان درست است و برای زنان کاملاً صادق نیست، یک رمز و راز باقی‌مانده است.

آیا مزیتی در استفاده از عدم متقارن وجود دارد؟

به‌عنوان یک طراح، شما باید تصمیماتی در مورد چیدمان عناصر روی صفحه‌نمایش یا تبلیغ یا بسته‌بندی داشته باشید. آیا نتایج این تحقیق روی تقارن به این معنی است که طراحی شما همیشه باید کاملاً متقارن باشد؟

شکل 2.5 یک صفحه وب با طرح نامتقارن را نشان می‌دهد و شکل 2.6 یکی دیگر را با یک طراحی متقارن نشان می‌دهد.

شکل 2.5 یک طراحی نامتقارن

شکل 2.6 یک طراحی نسبتاً متقارن

اگر یک طرح را متقارن طراحی کنید، می‌دانید که افراد آن را سریع می‌فهمند و به‌احتمال‌زیاد ترجیح می‌دهند، مخصوصاً اگر مخاطبان موردنظر شما مردان باشند.

از سوی دیگر، اگر شما به سمت یک طراحی نامتقارن بروید، احتمالاً افراد از آن شگفت‌زده خواهند شد. این ممکن است در ابتدا توجه آن‌ها را جلب کند، اما مزایای توجه غافلگیرانه و توجه اولیه ممکن است با این موضوع که افراد کمتری آن را می‌پسندند، جبران شود.

1افراد چگونه می‌بینند