9افراد در کسری از ثانیه از یک طرح تأثیری قطعی می‌گیرند

این مضحک است، شما ساعت‌ها، روزها، هفته‌ها و یا حتی ماه‌ها برای طراحی یک اینفوگرافی یا یک وب‌سایت وقت صرف می‌کنید. بااین‌حال، تحقیقات کاترینا رینه‌که، لین هاریسون و گروهش از دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که افراد در مورد جذابیت یک طرح، در 500 میلی‌ثانیه (نیم ثانیه) یا کمتر قضاوتی قطعی می‌کنند.

بر اساس تحقیقات آن‌ها این تأثیر اولیه، پایدار است و بر نظرات بعدی در مورد کارایی و قابل‌اعتماد بودن وب‌سایت یا محصول تأثیر می‌گذارد.

رینه‌که (2013) و گروه او با گردآوری صفحات وب به زبان‌های مختلف شروع کردند. آن‌ها 450 وب‌سایت با پیچیدگی بصری و ترکیب‌های  رنگی مختلف انتخاب کردند و هر صفحه را بر اساس معیارهای مختلف نظیر رنگ، تراکم و شدت رنگ، تقارن و تعادل تحلیل کردند.

سپس آن‌ها از شرکت‌کنندگان خواستند با مشاهده هر وب‌سایت به مدت 500 میلی‌ثانیه آن را ارزیابی کنند و به هر وب‌سایت امتیازی بدهند: 184 نفر 30 وب‌سایت را ازلحاظ پیچیدگی بصری رتبه‌بندی کردند و 122 نفر 30 وب‌سایت را ازلحاظ ترکیب رنگی رتبه‌بندی کردند. (آن‌ها تمام 450 وب‌سایت را موردبررسی قراردادند، اما هر فرد تنها اجازه رتبه‌بندی 30 سایت را داشت.)

حالا گروه 450 وب‌سایت با معیارهای معتبر داشت. آخرین بخش مطالعه این بود که وب‌سایت‌ها را برای 500 میلی‌ثانیه به گروه جدیدی از افراد نشان دهند. بااین‌حال، به‌جای رتبه‌بندی برای پیچیدگی و ترکیب رنگی، این افراد وب‌سایت‌ها را ازلحاظ جذابیت بصری ارزیابی کردند. گروه تعداد 242 نفر را در این مرحله از تحقیق شرکت دادند.

حالا نتایج مربوط به رتبه‌بندی جذابیت بصری وب‌سایت‌ها چه بود؟

آزمون اینفوگرافی به‌جای وب‌سایت

هریسون، رینکل و رمکو چانگ (2015) از همین روش برای بررسی 330 اینفوگرافی ازلحاظ جذابیت بصری استفاده کردند. آن‌ها از 1278 شرکت‌کننده برای مشاهده هر اینفوگرافی به مدت 500 میلی‌ثانیه و رتبه‌بندی آن‌ها استفاده کردند.

نتایج برای رتبه‌بندی اینفوگرافی ها ازلحاظ جذابیت تصویری به شرح زیر است:

طراحی برای مخاطب خاص

این‌که همه افراد به شیوه‌ای یکسان به یک  طراحی بصری واکنش نشان نمی‌دهند، احتمالاً برای شما خبر جدیدی نیست؛ اما گاهی اوقات طراحان ناخودآگاه شروع به طراحی آنچه  می‌کنند که ازنظر آن‌ها به‌خوبی کار می‌کند و مخاطبان هدف را حساب نمی‌کنند.

بسته به آنکه شما چه طراحی می‌کنید و برای چه مخاطبی طراحی می‌کنید، ممکن است بخواهید در پیچیدگی، میزان رنگ یا حتی مقدار متن تغییراتی بدهید. هنگام گرفتن چنین تصمیماتی، مراقب باشید که تنها به حس زیبایی‌شنایی خود تکیه نکنید. شما ممکن است نماینده مخاطبان جامعه هدف خود نباشید.

1افراد چگونه می‌بینند