افراد در کسری از ثانیه از یک طرح تأثیری قطعی میگیرند
این مضحک است، شما ساعتها، روزها، هفتهها و یا حتی ماهها برای طراحی یک اینفوگرافی یا یک وبسایت وقت صرف میکنید.
بااینحال، تحقیقات کاترینا رینهکه، لین هاریسون و گروهش از دانشگاه میشیگان نشان میدهد که افراد در مورد جذابیت یک
طرح، در 500
میلیثانیه (نیم ثانیه) یا کمتر قضاوتی قطعی میکنند.
بر اساس تحقیقات آنها این تأثیر اولیه، پایدار است و بر
نظرات بعدی در مورد کارایی و قابلاعتماد بودن وبسایت یا محصول تأثیر میگذارد.
رینهکه (2013) و گروه او با
گردآوری صفحات وب به زبانهای مختلف شروع کردند. آنها 450 وبسایت با پیچیدگی بصری و ترکیبهای رنگی مختلف انتخاب
کردند و هر صفحه را بر اساس
معیارهای مختلف نظیر رنگ، تراکم و شدت رنگ، تقارن و تعادل تحلیل کردند.
سپس آنها از شرکتکنندگان خواستند با
مشاهده
هر وبسایت به مدت 500 میلیثانیه آن را ارزیابی کنند و به هر وبسایت امتیازی بدهند: 184 نفر 30 وبسایت را ازلحاظ
پیچیدگی
بصری رتبهبندی کردند و 122 نفر 30 وبسایت را ازلحاظ ترکیب رنگی رتبهبندی کردند. (آنها تمام 450 وبسایت را موردبررسی
قراردادند، اما هر فرد تنها اجازه رتبهبندی 30 سایت را داشت.)
حالا گروه 450 وبسایت با معیارهای معتبر داشت.
آخرین بخش مطالعه
این بود که وبسایتها را برای 500 میلیثانیه به گروه جدیدی از افراد نشان دهند. بااینحال، بهجای رتبهبندی برای
پیچیدگی و ترکیب رنگی، این افراد وبسایتها را ازلحاظ جذابیت بصری ارزیابی کردند. گروه تعداد 242 نفر را در این مرحله
از تحقیق شرکت دادند.
حالا نتایج مربوط به رتبهبندی جذابیت بصری وبسایتها چه بود؟
پیچیدگی بصری مهمترین عامل در وبسایت است که بهعنوان جذابیت بصری محسوب میشود.
جذابترین وبسایتها دارای پیچیده بصری کم و متوسط هستند. پیچیدگی بصری
بالا منجر به کمترین امتیاز برای جذابیت بصری میشود.
شرکتکنندگان بالاتر از 45 سال وبسایتهای با پیچیدگی بصری کم را بیش از گروههای سنی دیگر
میپسندند.
شرکتکنندگان با مدرک دکترا وبسایتهایی را که بسیار رنگارنگ باشند دوست
ندارند. همین نتیجه برای کسانی صادق بود که فقط مدرک دیپلم دبیرستان داشتند.
بین مردان و زنان اختلاف معنیداری وجود ندارد.
آزمون اینفوگرافی بهجای وبسایت
هریسون، رینکل و رمکو چانگ (2015) از همین روش برای بررسی 330
اینفوگرافی ازلحاظ جذابیت بصری استفاده کردند. آنها از 1278 شرکتکننده برای مشاهده هر اینفوگرافی به مدت 500
میلیثانیه و رتبهبندی آنها استفاده کردند.
نتایج برای رتبهبندی اینفوگرافی ها ازلحاظ جذابیت تصویری به شرح زیر
است:
تنوع زیادی در اینفوگرافی ها به لحاظ رتبهبندی وجود دارد. فقط تعداد اندکی از
330 اینفوگرافی دارای جذابیت عمومی بودند. برخلاف نتایج تحقیق در مورد وبسایتها، اینفوگرافی مایی
که توسط بعضی از افراد امتیاز بالایی گرفته بودند، توسط دیگران امتیازی
بسیار کم داشتند.
همانند وبسایتها، زمانی
که مسئله قضاوت در مورد طراحی ازلحاظ جذابیت بصری باشد، رنگارنگی و پیچیدگی بصری متغیرهای مهم به نظر میرسید.
بااینحال، در اینفوگرافی، رنگارنگی بیشتر از پیچیدگی بصری اهمیت دارد که
نتیجهای مخالف رتبهبندی وبسایتها بود.
با نگاهی کلی به دادهها، اینفوگرافی های رنگارنگ بهعنوان جذابتر رتبهبندی میشدند. بااینحال، یک نکته مهم و
پنهان در اینفوگرافی های رنگارنگ وجود دارد:
مردان اینفوگرافی های رنگارنگ را دوست نداشتند و زنان آنها را دوست داشتند.
همچنین جنسیت بر امتیازدهی به لحاظ پیچیدگی بصری تأثیر دارد. پیچیدگی بصری بر روی رتبهبندی جذابیت تصویری مردان
تأثیری نداشت، اما زنان اینفوگرافی های پیچیدهتر را دوست داشتند.
اکثر افراد اینفوگرافیهای دارای متن زیاد را دوست ندارند، اما زنان بیشتر تحت تأثیر
این موضوع قرار گرفتند. مقدار زیاد متن تأثیر زیادی برای مردان نداشت، اما زنان اینفوگرافیهای دارای تصاویر بیشتر را
ترجیح میدادند.
آموزش اثر کمی داشته است. هرچه آموزش یک فرد بیشتر بود، بیشتر اینفوگرافی با رنگارنگی و پیچیدگی کمتر را میپسندید؛
اما جنسیت اثری قویتر از آموزش داشت.
طراحی برای مخاطب خاص
اینکه همه افراد به شیوهای یکسان به یک طراحی بصری واکنش نشان
نمیدهند، احتمالاً برای شما خبر جدیدی نیست؛ اما گاهی اوقات طراحان ناخودآگاه شروع به طراحی آنچه میکنند که
ازنظر آنها بهخوبی کار میکند و مخاطبان
هدف را حساب نمیکنند.
بسته به آنکه شما چه طراحی میکنید و برای چه مخاطبی طراحی میکنید، ممکن است بخواهید در
پیچیدگی، میزان رنگ یا
حتی مقدار متن تغییراتی بدهید. هنگام گرفتن چنین تصمیماتی، مراقب باشید که تنها به حس زیباییشنایی خود تکیه نکنید. شما
ممکن است نماینده مخاطبان جامعه هدف خود نباشید.